Uw Nederlandse SGR-reisvoucher vervalt weldra? U hebt recht op terugbetaling!

Laatst aangepast op 30-03-21.

Kocht u een pakketreis bij een Nederlandse reisorganisator en is die omwille van de COVID-19-pandemie geannuleerd? Dan ontving u wellicht een reisvoucher. In Nederland bestaan verschillende voucherinitiatieven. Een ervan is de reisvoucher met SGR-garantie met een geldigheid van 12 maanden.

Wat als u voor de vervaldatum niet wilt of kunt reizen? Dan hebt u recht op terugbetaling. Wie terugbetaalt, hangt af van het financieel (on)vermogen van de reisorganisator.

U ontving een SGR-reisvoucher

Pakketreisorganisaties en reisbureaus, die aangesloten zijn bij de Nederlandse Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), konden in de periode van 16 maart 2020 tot 1 januari 2021 een reisvoucher aanbieden voor een geannuleerde reis door het coronavirus. Het voordeel van deze SGR-reisvoucher? Ze zijn gedekt door de SGR bij financieel onvermogen van hun leden.

Goed om te weten: Vouchers aangeboden voor 16 maart 2020 en na 1 januari 2021 vallen niet onder deze regeling. Hetzelfde geldt voor vouchers die niet onder de SGR-garantie vallen. Ontving u dergelijke voucher, lees dan goed de specifieke vouchervoorwaarden om te zien waarop u recht hebt.

Geldigheidstermijn SGR-reisvoucher

Uw SGR-reisvoucher is 1 jaar geldig.

De reisvoucher met SGR-garantie is inwisselbaar voor een andere reis. Dat kan binnen 12 maanden na uitgifte. De reis mag in de toekomst liggen.

Recht op automatische terugbetaling

Nadert de vervaldatum van uw SGR-reisvoucher en hebt u hem niet gebruikt voor het boeken van een nieuwe reis, dan ontvangt u binnenkort wellicht een terugbetaling van de uitgever van uw voucher. Dit gebeurt automatisch. U hoeft daar normaal gezien niet om te verzoeken.

Ontvangt u toch geen terugbetaling na de vervaldatum? Contacteer zo snel mogelijk de uitgever van uw voucher. Uw voucher behoudt de SGR-garantie gedurende 4 extra maanden, vermeldt SGR op zijn website.

Wanneer de reisorganisator niet terugbetaalt, meld dit dan bij de SGR. Die onderzoekt de claim en zal de reisorganisatie aanmanen tot betaling.

Komt u niet tot een oplossing, dan kunt u een klacht indienen bij de Nederlandse Geschillencommissie Reizen.

Terugbetaling zonder extra kosten

U hebt recht op de terugbetaling van het bedrag vermeld op de voucher. Administratieve of andere kosten mogen niet aangerekend worden. Is er een verschil tussen de waarde van uw voucher en het betaalde bedrag? Dan rekende de reisagent of tussenpersoon u extra kosten aan. Contacteer deze partij voor de terugbetaling van het verschil.

SGR betaalt bij financieel onvermogen

Ging het reisbureau of de touroperator intussen failliet? Geen paniek. In dat geval betaalt de SGR de waarde vermeld op uw voucher terug.

Goed om te weten: de ‘voucherbank’ biedt zekerheid in onzekere tijden. Om u de zekerheid te geven dat u uw geld terugkrijgt, is er in Nederland een voucherbank opgericht. Leden van de SGR, kunnen hier een beroep op doen en een lening aanvragen. De verwachting is dat vanaf medio maart de eerste reisvouchers op basis van deze faciliteit kunnen worden terugbetaald. 

ECC tot uw dienst

Hebt u nog vragen over de terugbetaling van uw Nederlandse coronavoucher? Contacteer onze juristen voor gratis juridische hulp.

Bent u in het bezit van een Belgische coronavoucher die bijna vervalt. Ontdek hier uw rechten.

Hebt u een coronavoucher ontvangen voor geannuleerde toeristische dienst geboekt in Frankrijk? Dan moet u dit echt lezen.

Hebt u nog andere vragen over de gevolgen van corona op uw consumentenrechten? Snuister eens tussen deze vragen en antwoorden.