Opgelost!

Laatst aangepast op 30-11-21.

Mevrouw D.S. bestelt en betaalt begin januari 2021 bij een Nederlandse webshop een kinderbed. Bij levering blijkt dat sommige onderdelen ontbreken. Dat meldt ze meteen telefonisch en per e-mail aan de handelaar die een snelle nalevering van de ontbrekende onderdelen belooft. Drie maanden en heel wat over en weer geschrijf later, heeft mevrouw D.S. deze ontbrekende onderdelen nog niet ontvangen. Ze is nu ten einde raad en vraagt een ophaling en terugbetaling van het bed.

De webshop oordeelt dat mevrouw D.S. de terugzendkosten moet betalen, zoals “vermeld in het retourbeleid” van de webshop. Daarmee stemt zij niet in. De fout ligt bij de webshop. Toch?

Wie betaalt de retourkosten? Onenigheid hierover deed het geschil langer dan nodig aanslepen. Het antwoord is nochtans eenvoudig:

  • Stuurt u een onlineaankoop terug omdat die niet-conform de bestelling is?
    Uw levering is met andere woorden beschadigd, onvolledig of stemt niet overeen met wat u bestelde? Dan gelden de regels over de wettelijke garantie en moet de verkoper de retourkosten op zich nemen.

  • Retourneert u een onlineaankoop omdat u zich bedacht?
    Dan moet u volgens de regels over het herroepingsrecht de terugzendkosten betalen. Tenzij de verkoper u hierover vóór het plaatsen van de bestelling niet duidelijk informeerde.

Na maandenlang getouwtrek, roept mevrouw D.S. hulp in van ECC België. Dankzij de bemiddeling van onze Nederlandse collega’s met de onlineverkoper, regelt hij begin augustus eindelijk de ophaling van het bed en ontvangt mevrouw D.S. begin september de volledige aankoopsom terug. Inclusief leverkosten

Kent u het verschil tussen het garantie- en herroepingsrecht?

Lees meer over uw rechten bij het terugsturen van een onlineaankoop.