In 't kort

Laatst aangepast op 24-02-22.
  • De naam van het Europees Centrum voor de Consument België wordt opnieuw misbruikt! Oplichters bellen consumenten in onze naam en beweren korting te kunnen krijgen op energierekeningen. Ons advies: geef nooit uw persoonlijke gegevens door aan de telefoon. Ook de naam van ECC Cyprus wordt misbruikt door phishers die de indruk wekken u te kunnen helpen om geld terug te krijgen van een fraudeur in Cyprus.

  • De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) pakt de misleidende telefonische verkoop van puzzelabonnementen aan en legt het bedrijf Servicecollect achter o.a. Eduspel een boete op. Kreeg u een frauduleuze beller aan de lijn? Dit zijn uw rechten.

  • Card Stop is voortaan bereikbaar via een nieuw telefoonnummer: 078 170 170. Goed nieuws! U betaalt geen extra kosten meer als u de dienst belt om uw bankkaart te blokkeren bij verlies, diefstal of fraude. Onze tip: bewaar het nieuwe nummer in uw mobiele toestel.

  • Cookiepop-ups, zoals gebruikt door 80% van de Europese websites, zijn illegaal en in strijd met de Europese privacywetgeving. Dat stelt de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit in een zaak tegen IAB Europe, de organisatie van de online reclamesector in Europa. De organisatie moet een boete van 250.000 euro betalen en krijgt wee maanden de tijd om een actieplan voor te leggen om zijn activiteiten in overeenstemming te brengen.

  • Wilt u uw mening kwijt over duurzaamheid en consumptiegoederen? Tot 5 april verzamelt de Europese Commissie de mening van organisaties en consumenten in Europa over dit thema. Hoe kan consumptie duurzamer, hoe zou het recht op reparatie verbeterd kunnen worden, …? #EUHaveYourSay!

  • Vertrouwt u op de reviews van andere kopers alvorens online te kopen? Op zich zeker een goede reflex! Maar hierop blind vertrouwen doet u best niet: de reviews op 2/3 van de websites die de Europese Commissie samen met de nationale autoriteiten onderzocht, blijken niet betrouwbaar. Gelukkig komt er op 28 mei een Europees verbod op valse onlinereviews dankzij deze richtlijn.

  • De Economische Inspectie ontvangt talloze meldingen over valse e-mails en sms’en. De meldingen gaan meestal over frauduleuze berichten in naam van bekende organisaties zoals itsme. De FOD Economie roept op u niet te laten vangen. Liep u toch in de val? Contacteer Ombudsfin. Deze bemiddelingsdienst voor financiële geschillen kan nagaan of uw bank enige verantwoordelijkheid draagt.