Stakingen Brussels Airlines en Ryanair van einde juni: uw rechten

Laatst aangepast op 22-06-22.

Boekte u een vlucht bij Brussels Airlines met vertrekdatum 23, 24 of 25 juni of bij Ryanair met vertrekdatum 24, 25 of 26 juni? De kans is groot dat uw vlucht geannuleerd werd door de staking van het Belgische personeel.

Gelukkig hebben reizigers in de Europese Unie bepaalde gegarandeerde rechten.

Omboeking of terugbetaling

Bent u getroffen door de staking? U hebt de keuze tussen:

  • een gratis omboeking
  • een terugbetaling van de ticketprijs

Opteert u voor een nieuwe vlucht? Dan hebt u recht op maaltijden en verfrissingen in verhouding tot de wachttijd, twee gratis telefoontjes, e-mails of faxberichten en indien nodig overnachting in een hotel en vervoer hier naartoe.

Schadevergoeding

Of u nu kiest voor een omboeking of terugbetaling, u hebt ook recht op een forfaitaire compensatie als u minder dan twee weken voor vertrek geïnformeerd werd over de annulering. Dat is ook zo als u met meer dan drie uur vertraging aankomt op uw reisbestemming.

Met deze tool van het netwerk van Europese Consumentencentra berekent u de schadevergoeding.

Is uw vlucht geannuleerd door Brussels Airlines? Vraag uw forfaitaire compensatie met dit onlineformulier.

Gebruik dit onlineformulier om uw vergoeding van Ryanair te claimen. Ryanair blokkeert soms de toegang tot het compensatieformulier, waardoor slachtoffers hun claim niet kunnen indienen. Gebruik dan dit onlineformulier om uw vergoeding te claimen. Klik op ‘Nadat je vliegt’ – ‘Klachten’ – ‘Vraag over betaling’.

Aangekondigde staking van het personeel van een luchtvaartmaatschappij is geen overmacht

Als een vlucht wordt geannuleerd door overmacht, zoals weersomstandigheden of een staking buiten de luchtvaartmaatschappij om, is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht de extra compensatie te betalen.

In dit geval gaat het om een vooraf aangekondigde staking door het personeel van de luchtvaartmaatschappij. Dan heeft de luchtvaartmaatschappij de tijd om maatregelen te treffen om de overlast voor reizigers te beperken. Dit betekent dat Brussels Airlines en Ryanair geen overmacht kunnen inroepen en de getroffen passagiers moeten vergoeden.