Week van de consument. U komt toch?!

Laatst aangepast op 09-03-23.

Bent u begaan met uw rechten als consument? Weet u niet altijd waar u terecht kunt met uw vragen of voor hulp? Dan is de ‘Week van de Consument’ echt iets voor u. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand opent het event op maandag 13 maart om 14 u. Een aantal organisaties, waaronder ECC België, ondersteunen dit initiatief en informeren consumenten elk vanuit hun expertise. Zo krijgt u de nodige informatie om als consument bewuste en veilige keuzes te maken!

Wanneer? 13-17 maart 2023
Waar? Campus VUB – Gebouw G
Programma

De Week van de Consument: een initiatief van de staatssecretaris voor consumentenbescherming

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand zet, naar aanleiding van de Internationale Dag van de Consument op 15 maart, een week lang de rechten van de consument in de kijker aan de Vrije Universiteit van Brussel (VUB).

Samen met de deelnemende partners wil zij consumenten informeren over waarop zij moeten letten om te voorkomen dat er iets misloopt met hun aankoop. Maar ook over waar consumenten naartoe kunnen wanneer er iets misloopt. ‘Kies slim, koop geïnformeerd!’ is dan ook het motto van dit event.

Ook ECC België tekent present tijdens de Week van de Consument

Het Europees Centrum voor de Consument in België gaat met veel plezier in op de uitnodiging van de staatssecretaris om deel te nemen aan dit event. Want consumentenrecht en consumentenbescherming is niet alleen een nationale maar ook een Europese aangelegenheid.

Karen Ghysels, directeur van ECC België, zegt hierover: “Het initiatief geeft de mogelijkheid om consumentenbescherming en consumentenrecht vanuit verschillende invalshoeken te belichten. En dit maakt het extra interessant voor de bezoekers. We kunnen laten zien dat de rechten van de consument niet stoppen aan de grens, maar dat de consument vertrouwen mag hebben om in de hele Europese interne markt te kopen. Dit weliswaar met de nodige oplettendheid, ook online.”

Twee thema’s staan centraal op de stand van ECC België:

  • Praten helpt om tot een oplossing te komen bij een consumentengeschil. ECC België kan hiertoe een steentje bijdragen door te bemiddelen tussen de consument en de verkoper. Dit kunt u zelf ondervinden aan de ‘Bemiddelbar’. Welkom!
  • Voorkomen is beter dan genezen. Zeker wanneer u online winkelt! Om problemen met uw onlineaankoop te voorkomen, checkt u best of de webshop uw vertrouwen waard is. De ‘WebshopCheck’ van ECC België helpt u daarbij.

Andere deelnemende organisaties

Ook deze organisaties delen hun expertise met de bezoekers:

  • BV-OECO (Belgische Vereniging voor Onderzoek en Expertise voor Consumentenorganisaties)
  • Comeos
  • Consumentenombudsdienst
  • DNCM (Do Not Call Me!)
  • FAGG (Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten)
  • Febelfin
  • FEVIA (Federatie van de Belgische voedingsindustrie)
  • FeWeb (Federatie van Webbedrijven)
  • FOD Economie
  • FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten)
  • JEP (Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame)
  • Testaankoop
  • Unizo (Unie van Zelfstandige Ondernemers)

Agenda

Van maandag 13 maart tot en met vrijdag 17 maart bent u van harte welkom op de ‘Week van de Consument’. Die vindt plaats op de campus van de Vrije Universiteit Brussel, in gebouw G.

Op de agenda staan een aantal interactieve sessies en seminaries, waarbij elke dag een ander thema centraal staat.

Week van de Consument - Programma