Opgelost!

Hertz int administratiekosten voor een boete die de consument nooit ontving. Dankzij tussenkomst van een bemiddelingsdienst krijgt hij dit geld terug.

Voor zijn rondreis in Italië huurde Mijnheer V.G. uit Bornem een auto bij Hertz. Na thuiskomst ontdekte hij dat Hertz zonder enige verwittiging een bedrag van 42,70 euro van zijn kredietkaart had gehaald. Toen hij uitleg vroeg, antwoordde Hertz dat dit bedrag de administratiekosten dekt voor het doorgeven van zijn gegevens aan de Italiaanse overheid voor de inning van een boete. Mijnheer V.G had echter geen boete in zijn bus gevonden. Hij vroeg Hertz een bewijs van de boete en van het feit dat Hertz op de vraag van de Italiaanse politie was ingegaan, maar hij ving bot.

Daarop contacteerde hij ECC België, dat Hertz ook vroeg een bewijs te leveren van de aangerekende administratieve kosten, maar tevergeefs. 

ECC België legde de klacht voor aan de European Car Rental Conciliation Service (ECRCS). Deze bemiddelingsdienst biedt gratis hulp aan consumenten met een klacht tegen aangesloten autoverhuurders gevestigd in een andere EU-lidstaat dan waar zij wonen.

Het resultaat was dat Hertz zich bereid verklaarde tot een commerciële geste en het bedrag terugstortte.