Opgelost!

Na tussenkomst van het ECC-Net, heeft VIPDayDeal.com het ongewenste lidmaatschap geannuleerd, de vordering laten vallen en de bestelprocedure conform de Europese regels aangepast.

Mevrouw B. ziet op Facebook een aanbod voor een gratis ‘universele headset’ van VIPDayDeal.com, een Nederlandse webwinkel. Om die te ontvangen, moet ze zich op de website aanmelden en in de ontvangen bevestigingsmail op ‘Bevestigen’ klikken. Zoals beloofd, ontvangt ze het gratis product.

Een kleine maand later wordt ze door een incassobureau gecontacteerd dat haar aanmaant om maandelijks 9,99 euro te betalen. Als ze het incassobureau om uitleg vraagt, verneemt ze dat ze “ingetekend heef op een membership”.

Mevrouw B. contacteert hierop VIPDayDeal.com en bevestigt dat ze nooit lid geworden is noch iets besteld heeft. Ze is enkel ingegaan op een gratis aanbod. VIPDayDeal.com wuift al deze argumenten weg en geeft aan dat mevrouw B. tijdens haar aanmelding op de website ‘bestellen met betaalverplichting’ heeft aangeklikt. Mevrouw B. ontkent dit. Ze beweert dat ze nooit zo’n knop gezien heeft.

Omdat ze met VIPDayDeal.com geen oplossing vindt en de webshop in Nederland gevestigd is, komt Mevrouw B. bij het ECC-Net terecht. Dankzij tussenkomst van de Nederlandse collega’s annuleert VIPDayDeal.com het lidmaatschap en laat de vordering vallen. De webshop kan niet bewijzen dat er op de website een knop ‘bestellen met betaalverplichting’ te vinden is. 

Die knop is essentieel: Europese regels stellen dat de verwoording op de bestelknop een betaalverplichting moet aangeven (zoals ‘nu kopen’, ‘nu betalen’ en ‘aankoop bevestigen’). Ontbreekt die? Dan is uw bestelling nietig en bent u niet contractueel gebonden.

De webshop paste ondertussen ook de bestelprocedure aan.