twitter facebook
Nieuwsbrief van 21 juni 2018
 
De interne markt wordt 25: een kwarteeuw bescherming van de Europese consument
25 jaar. Zolang genieten Europese consumenten al van de voordelen die de interne markt hen biedt. Sinds 1993 zijn heel wat consumentenrechten versterkt. Maar ook voor de komende jaren staan nog heel wat verbeterde consumentenrechten op stapel zoals nieuwe regels over pakketreizen en geoblocking. Het netwerk van Europese consumentencentra zet enkele belangrijke veranderingen voor consumenten in de kijker.
Lees verder

Jaarcijfers ECC België 2017
Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België behandelde in 2017 een record aantal dossiers: 10.155. Bijna één vraag of klacht op drie ging over gezondheidsproducten en systemen voor kortingen. Consumenten kaartten vooral de misleidende verkoopstechnieken (31%) aan, zowel op het internet als per telefoon. Verder vonden consumenten ECC België vooral met hun reisproblemen. Dit blijkt uit de jaarcijfers van ECC België.
Lees verder

Bereken uw schadevergoeding
Uw vlucht is vertraagd, overboekt of zelfs geannuleerd. Of er zijn problemen met uw bagage? Dan vraag u zich terecht af waar u recht op hebt. Met deze tool achterhaalt u binnen enkele stappen of u recht hebt op compensatie en in welke vorm.
Lees verder

Bagage op het vliegtuig

U landde net op uw reisbestemming en uw vliegtuig-bagage rolt niet of beschadigd van de band. Wat doet u dan? Hier leest u welke stappen u moet ondernemen. Eén gouden tip: bewaar de aankoopbewijzen van aangekochte basisartikelen!

Lees verder

Gezondheidszorg
U bent op reis in Europa en hebt medische zorg nodig? Hoe zit het dan met de terugbetaling van dringende en geplande medische zorg? En wat als u geneesmiddelen (online) moet kopen in het buitenland? Ontdek al wat u moet weten over gezondheidszorg in Europa.
Lees verder

Voorbeeldbrief
U wacht tevergeefs op de levering van uw bestelling? Met deze voorbeeldbrief kunt u de handelaar een redelijke nieuwe levertermijn voorstellen of het contract beëindigen en een volledige terugbetaling vragen.
Lees verder

Opgelost!
Mevrouw S. V.R. betaalde Duitse én Belgische btw op de nieuwe auto die ze in Duitsland kocht. De bemiddeling met de garagehouder was succesvol. Hij betaalde de Duitse btw terug.
Lees verder

Werken bij ECC België

 

Lees verder
 


In 't kort
  • 163 op 207 webshops die telecomdiensten aanbieden, plegen inbreuken op het consumentenrecht. Zo blijkt uit een onderzoek van de Europese Commissie in samenwerking met instanties voor consumentenbescherming. 78,7 % van de webshops vermeldt geen link naar het platform voor onlinegeschillenbeslechting, terwijl dit verplicht is. 50% maakt reclame voor gratis of in prijs verlaagde diensten, terwijl ze deel uitmaken van een bundel.

  • De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM legde op 7 juni Ryanair een boete op van 1,85 miljoen euro omdat het de passagiers niet informeerde over hun recht op vergoeding nadat het in september en oktober vorig jaar massaal vluchten annuleerde.

  • De Consumentenombudsdienst behandelde in 2017 bijna een derde meer dossiers dan het voorgaande jaar. Maar liefst 1840 dossiers of 25% werd doorgestuurd naar ECC België omdat de tegenpartij in een ander EU-land gevestigd is.

  • Op 10 en 11 juni vond het eerste ADR Assembly georganiseerd door de Europese Commissie plaats. En zowel ECC België als ODR België waren erbij. ADR of buitengerechtelijke geschillenbeslechting is voor de consument een belangrijke tool om zijn rechten te doen gelden. Instanties die hierrond werken, kwamen uit heel Europa om ervaringen uit te wisselen en samenwerkingsverbanden te bekomen.

  • Het netwerk van de Europese Consumentencentra (ECC-Net) kreeg in mei van de Europese Commissie een nieuw geautomatiseerd systeem voor de behandeling van de
    klachten. Een grote uitdaging voor alle ECC’s, ook dat van België.

  • Ligt Frankrijk op uw reisroute met de auto? Vanaf 1 juli mag u op de Franse ‘routes nationales’ en ‘routes départementales’ buiten de bebouwde kom nog maar maximaal 80 km/u rijden. Wordt u in het buitenland geflitst? Ook daar ontsnapt u niet aan de boete.

 
 
DISCLAIMER
ECC België is medegefinancierd door de Europese Unie, de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie en OOBC vzw (Test Aankoop). Dit project is medegefinancierd door de Europese Unie. De verwoorde visies en meningen zijn van de auteur(s) en stemmen niet noodzakelijk overeen met die van de Europese Unie of het Europees Uitvoerend Agentschap Innovatieraad en kmo’s (EISMEA). Zij aanvaarden hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid. Deze disclaimer geldt ook voor de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, medefinancier van het project.
 
UITSCHRIJVEN
Wenst u de ECC-nieuwsbrief niet langer te ontvangen? Schrijf u dan uit met onderstaande link.
Uitschrijven

 
 
© Europees Centrum voor de Consument België - Hollandstraat 13 - 1060 Brussel - tel: 02 542 33 46 - www.eccbelgie.be