Engelstalig lesmateriaal voor jonge consumenten

Jongeren spenderen heel wat tijd op het internet waardoor ze op een steeds jongere leeftijd in aanraking komen met dubieuze online aanbiedingen. Ze zijn blootgesteld aan marketingpraktijken die hun bv. op kosten jagen en hun privacy bedreigen. Het netwerk van Europese Consumentencentra creëerde lesmateriaal voor de kwetsbare jonge consument. U vindt het gratis op de website van ECC-Net.

De Europese Unie riep 2022 uit tot het ‘Europees jaar van de jeugd’ (#EYY2022) en belicht daarmee het belang van de Europese jeugd voor een betere toekomst: groener, inclusiever en digitaler. Maar hoewel jonge consumenten vaak technologisch onderlegd zijn, blijkt uit onderzoek dat ze verrassend onkritisch zijn als het gaat om online risico's en valkuilen. Dit was de aanzet voor het netwerk van Europese Consumentencentra om Engelstalig lesmateriaal voor jongeren te ontwikkelen.

Doelgroep

Leerlingen middelbare school met Engelse taalvaardigheid van 2 tot 5 jaar of meer.

Het lesmateriaal

Het lesmateriaal is gratis en bestaat uit een video en quiz die aantonen dat online gamen en kopen niet altijd zonder risico is. Ze nodigen uit tot een debat met de jongeren, scherpen hun kritische geest aan en bieden tips om problemen te voorkomen.

De video, met Engelstalige ondertitels, illustreert op speelse wijze enkele problemen die jongeren kunnen tegenkomen als ze online gamen, zoals ongewenste betalende abonnementen en betalen met persoonlijke data. De video bestaat uit 3 delen. Na elk deel is er pauze die uitnodigt tot een gesprek. Het taalgebruik is iets gemakkelijker en daardoor geschikt voor een jonger publiek.

De quiz behandelt 4 thema’s, elk in 10 vragen en een open vraag:

  1. online games
  2. platforms & sociale media
  3. oplichting & ongewenste abonnementen
  4. online winkelen

Leerlingen kunnen de quiz online én offline spelen.

Al het lesmateriaal en instructies voor leerkrachten en leerlingen vindt u op de website van het Netwerk van Europese Consumentencentra.