E-commerce door de ogen van het ECC-Net: tips voor de consument maar ook voor de verkoper!

Omdat het netwerk van Europese Consumentencentra steeds meer klachten over online winkelen ontvangt, heeft het een rapport gewijd aan e-commerce en zijn er allerlei tools ontwikkeld voor consumenten en handelaars. We willen toch allemaal veilig online kunnen kopen en verkopen binnen de interne markt.

Meer e-commerce, meer klachten

Momenteel winkelen bijna 250 miljoen Europeanen regelmatig op het internet en dus ook over de landsgrenzen heen. ECC-Net, bevoegd voor vragen en klachten met een grensoverschrijdend aspect, volgt deze evolutie op de voet. In 2013 steeg het aantal klachten over onlineaankopen met 6 % ten opzichte van 2012 en vertegenwoordigen deze klachten meer dan 66% van alle door het netwerk behandelde vragen.

En de trend wordt verdergezet: ECC België behandelde in 2014 32% meer klachten over onlineaankopen dan in 2013.

Tools voor consumenten én handelaars

ECC-Net sprong daarom in de bres en ontwikkelde leerrijke tools voor consumenten én handelaars.

  • 7 mythes over e-commerce - een interactieve pdf waarin de mythes ontkracht en ontrafeld worden.
    Bv.: Geen garantie bij aankopen via internet. Neem contact op met de fabrikant.
  • Overzichtelijke checklists voor onlineverkopers
    Bv.: Staat het herroepingsrecht wel goed verwoord? Zo niet wordt de bedenktijd met 12 maanden verlengd.
  • Quiz - Of ken je er al alles van? Doe de test!
  • Volledig rapport e-commerce van ECC-Net in het Engels.
  • Brochure Kopen op het internet ECC België - aangepast aan de nieuwe wetgeving van 2014.

Goede gewoontes

We geven alvast nog enkele goede gewoontes mee voor ons allen, consumenten:

  • Controleer de identiteitsgegevens van de verkoper (naam, adres ...).
  • Check de informatie over uw rechten op de website van de verkoper.
  • Lees de toepasselijke algemene voorwaarden en bewaar deze (in het bijzonder de voorwaarden voor teruggave en annulatie).
  • Verkies veilige betaalmethoden.
We hopen hiermee een nieuwe stap te zetten naar een interne markt van vertrouwen tussen consument en handelaar.