Nieuw Europees platform lost vanaf 15 februari uw online-consumentengeschillen op

Stel: u koopt iets online bij een Belgische webshop of bij een onlinewinkel in een ander Europees land. Maar het avontuur valt tegen en u ontvangt helemaal niets. Of u krijgt geen bruine laarzen maar rode sportschoenen. Of u koopt een waterproof fotoapparaat, dat toch niet waterproof blijkt.

Allemaal klachten waarmee u naar de verkoper moet en met hem een oplossing moet vinden. Maar dit lukt niet altijd. Vindt u geen minnelijke oplossing, ook niet met de hulp van het netwerk van de Europese Consumentencentra? Dan is de rechtbank vaak de enige oplossing. 


Met het ODR-platform wil de Europese Commissie het de consument en de handelaar gemakkelijker maken om zonder tussenkomst van een rechter die geschillen op te lossen.

4 spelers op het platform: de consument, de handelaar/webshop, de erkende instantie voor alternatieve of buitengerechtelijke geschillenbeslechting en het ODR-contactpunt.

4 spelers op het platform: de consument, de handelaar/webshop, de erkende instantie voor alternatieve of buitengerechtelijke geschillenbeslechting en het ODR-contactpunt

Hoe gaat het in zijn werk?

De consument dient zijn klacht in via het platform en stelt een instantie voor alternatieve geschillenbeslechting voor. De handelaar ontvangt hiervan bericht en kan de procedure aanvaarden of afwijzen. Indien beide partijen akkoord zijn, gaat het dossier via het platform naar de gekozen instantie voor alternatieve geschillenbeslechting. Zijn er extra documenten nodig? Zijn er nog vragen? Of is de beslissing genomen? Zowel consument als handelaar worden hiervan verwittigd via het platform.

Heeft een van de partijen een vraag of hulp nodig, dan staat het netwerk van de ODR-contactpunten klaar!

Zin om het te ontdekken? Dit kan vanaf 15 februari op http://ec.europa.eu/odr/

In België zijn we er klaar voor!

12 instanties voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting werden momenteel erkend en voldoen dus aan de kwaliteitscriteria van Europese oorsprong.

Het ODR-contactpunt werd aangeduid en toegewezen aan het Europees Centrum voor de Consument België.

En elders in Europa?

Niet alle lidstaten doen het even goed. De richtlijn voor de erkenning van de instanties voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting werd nog niet overal omgezet en dus zijn er nog niet in alle lidstaten instanties erkend om de klachten van het ODR-platform te behandelen.

We keken eventjes bij de buren en noch Nederland, Luxemburg, Frankrijk noch Duitsland hebben entiteiten aangeduid om te bemiddelen bij onlinegeschillen.

Ondertussen en ook daarna

Het netwerk van de Europese Consumentencentra behandelt reeds 10 jaar grensoverschrijdende consumentenvragen. Zij geven gratis informatie, advies en proberen een minnelijke oplossing te vinden. Indien mogelijk, verwijzen zij de consument door naar een bevoegde instantie voor alternatieve geschillenbeslechting in het buitenland.

De Europese consument krijgt dus een extra hulpmiddel om zijn rechten te doen gelden.