Ongewenste online afgesloten abonnementen kostten Belgische consumenten gemiddeld 114 euro in de afgelopen drie jaar

Belgische consumenten laten zich al te vaak verleiden door een aantrekkelijk onlineaanbod dat uitmondt in een duur ongewenst abonnement. Dat kostte hen de afgelopen drie jaar gemiddeld 114 euro, zo blijkt uit een studie* van het netwerk van Europese Consumenten Centra (ECC-Net). Ook werd duidelijk dat één op twee Belgen niet weet dat ze aan de uitgever van hun kredietkaart een terugbetaling kunnen vragen als de verkoper niet terugbetaalt. Met een video en advies over de juiste reflexen wil ECC België consumenten helpen online valkuilen te herkennen.

U kent ze vast, de advertenties op uw socialemediapagina’s of pop-ups op andere webpagina’s voor (bijna) gratis proefpakketjes. U moet alleen de verzendkosten betalen – meestal met uw kredietkaart. Pas later wordt duidelijk dat u, waarschijnlijk ongewenst, vastzit aan een duur abonnement: met de regelmaat van de klok ontvangt u nieuwe zendingen mét factuur. Die worden automatisch geïnd via uw kredietkaart.

Deze misleidende handelspraktijk kostte Belgische slachtoffers de afgelopen drie jaar gemiddeld 114 euro, zo blijkt uit een studie* van het ECC-Net.

85% van de ondervraagden weet dat ze niet hoeven te betalen voor goederen die ze niet uitdrukkelijk bestelden. Eén op twee Belgen weet niet dat hij bij de uitgever van hun kredietkaart terechtkan voor een charge back als de verkoper een misleidende verkoop niet terugbetaalt. 

“Met een video en advies over de juiste reflexen bij onlineaankopen hopen we dat consumenten beter gewapend zijn om de valkuilen te herkennen en te vermijden” zegt Karen Ghysels, Directeur ECC België.

Video: Online valkuilen? Laat u niet vangen!

Deze humoristische video toont enkele verkooptrucs die u aanzetten tot klikken op advertenties die uitmonden in dure abonnementen.

De juiste reflexen voor u online bestelt

Voordat u ingaat op een aantrekkelijk onlineaanbod, controleer dan volgende punten:

  • Wie is de verkoper? Zoek o.a. op zijn officiële website zijn geografisch adres en e-mailadres. 
  • Waar is de verkoper gevestigd? Ga er niet van uit dat de verkoper gevestigd is in het land vermeld in zijn url: een webshop met ‘.be’ heeft niet altijd zijn zetel in België. Hou er rekening mee dat handelaars die buiten de EU gevestigd zijn zelden onderworpen zijn aan de Europese consumentenwetgeving.
  • Welke zijn de algemene voorwaarden? Staat de informatie over bv. uw herroepingsrecht, het annulerings- en terugzendbeleid van de verkoper in zijn algemene voorwaarden? Zoniet, dan zouden ze op de website moeten staan. Ook hier niet, ga dan niet in op het aanbod. 
  • Waartoe verbindt u zich? Bestelt u enkel een gratis staal of proefexemplaar of gaat u een overeenkomst aan om met de regelmaat van de klok dure vervolgzendingen te ontvangen? Maak screenshots tijdens de bestelprocedure zodat u nadien altijd kunt aantonen/controleren tot wat u zich engageerde.

* Over de studie

De studie is een kwantitatief onderzoek uitgevoerd op vraag van ECC Zweden door Sifo Kantar in de zes landen, België, Finland, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden, waarvan het ECC-Net het grootste aantal problemen met ongewenste online afgesloten abonnementen registreerde.

Download de volledige studie (Engels).
Download de samenvatting van de studie (Engels).