Wat zijn uw rechten nu Ryanair u in de steek laat?

"Tot 50 vluchten per dag zijn geannuleerd de komende 6 weken. Uw vlucht gaat door, tenzij u een mail ontvangt”. Dit ‘geruststellende’ bericht prijkt op de site van Ryanair. De luchtvaartmaatschappij heeft inderdaad meer dan 2000 verbindingen geannuleerd om ‘de stiptheid te verbeteren’. Hoewel er twee opties (terugbetaling of vervanging) worden aangeboden op de website, ontbreekt de informatie over de eventuele hotelkosten die voor rekening van Ryanair zijn en het recht op compensatie wanneer de vlucht geannuleerd werd op minder dan 2 weken voor vertrek. Het Europees Centrum voor de Consument zet de passagiersrechten op een rijtje en biedt zijn diensten aan om deze reizigers gratis te adviseren.

Bijstand ! Ook de eventuele hotelkosten vallen ten laste van Ryanair

Bij annulatie is Ryanair verplicht om de reizigers de keuze te bieden tussen een gratis omboeking naar een andere vlucht bij de eerste gelegenheid of de terugbetaling van de reservatie. Kiest de reiziger voor een andere vlucht? Dan zijn de hotelkosten tijdens de wachttijd ten laste van Ryanair.

Een compensatie bij verwittiging minder dan 2 weken voor vertrek

Als passagiers pas op minder dan 15 dagen voor vertrek verwittigd worden van de annulatie, dan hebben zij recht op een schadevergoeding bovenop de terugbetaling van de initiële vlucht. Dit is:

  • 250 euro voor vluchten van minder dan 1500 km
  • 400 euro voor andere vluchten van Ryanair in de Europese Unie

Opgelet, annuleert u zelf uw reis, dan zijn de ticketvoorwaarden van toepassing. Zo kunt u voor niet-terugbetaalbare tickets bijvoorbeeld enkel de luchthaventaksen recupereren. Een terugbetaling of compensatie zijn in dit geval niet aan de orde.

Het Europees Centrum voor de Consument : gratis tot uw dienst.

Elke consument in de Europese Unie moet makkelijk zijn rechten kunnen doen gelden. Met dit doel werd het netwerk van de Europese Consumentencentra opgericht door de Europese Commissie en de lidstaten in 2005. Het biedt consumenten in hun eigen taal een volledige informatie- en hulpdienst voor de minnelijke oplossing van grensoverschrijdende consumentengeschillen. Momenteel bestaat het netwerk uit 30 nationale centra verdeeld over alle lidstaten van de Europese Unie, Noorwegen en IJsland. Het Europees Centrum voor de Consument België is gevestigd in Brussel. Belgische consumenten in geschil met een Europese luchtvaartmaatschappij of eender welke andere Europese handelaar kunnen zich tot het centrum richten, volledig gratis. www.eccbelgie.be[email protected]