(04/08/2022) ECC ontvangt klachten over buitenlandse datingsites met sprekende namen en misleidende handelspraktijken

Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België ontvangt de laatste tijd veel klachten van consumenten over datingsites met sprekende namen uit o.a. Hongarije, Slovakije en Ierland. Dit naar aanleiding van de schuldvordering die ze ontvingen van eCollect AG, een Zwitsers incassobureau dat optreedt in naam van Novalnet AG. Novalnet is een Duitse betaaldienst die werkt in opdracht van deze datingssites.

ECC België ontving al 70 klachten van Belgische consumenten die in de val liepen van deze datingsites.

Consumenten geven aan dat zij intekenen op een lidmaatschap of een proefabonnement van 14 dagen bij een van die datingsites. Achteraf ontdekken ze dat dit abonnement stilzwijgend verlengd wordt en dat ze vaak vastzitten aan een tweede betalend abonnement bij een andere datingsite, en dit zonder hun uitdrukkelijke toestemming.

Kan dat zo maar en moeten zij betalen? Absoluut niet! Dit is afgedwongen aankoop en dus illegaal.

Het Europees Centrum voor de Consument België publiceerde op haar website een advies met juridische argumenten, tips en een voorbeeldbrief. Met behulp van deze argumenten en voorbeeldbrief kunnen consumenten de schuldvordering betwisten.

ECC België besprak de problematiek met de collega’s binnen het netwerk van Europese Consumentencentra. Bemiddeling met de datingsites, Novalnet en het Duitse filiaal van eCollect is nog lopende.

Ook informeerde ECC België de Economische Inspectie voor verder onderzoek naar de handelspraktijken. Weet bijvoorbeeld dat eCollect niet geregistreerd is bij de FOD Economie en dus ook geen minnelijke invordering mag doen in België.

Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België helpt en adviseert gratis consumenten voor en na hun aankoop in een andere Europese lidstaat. Het zoekt samen met de collega’s van zijn Europese netwerk naar een minnelijke oplossing voor problemen met een buitenlandse handelaar. Want de rechten van de consument stoppen niet aan de grens. Het Belgische kantoor is in Brussel en er werken 8 personen. Het Europese netwerk omvat 29 consumentencentra: één in elke EU-lidstaat, één in Noorwegen en één in IJsland. Dit zogenoemde ECC-Net zag het licht in 2005. De Europese Commissie richtte het samen met de EU-lidstaten op om het vertrouwen van de consument in de interne markt aan te scherpen.

Karen Ghysels: 0497 59 24 89 – [email protected]

ECC België is medegefinancierd door de Europese Unie, de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie en OOBC vzw (Test Aankoop).

De verwoorde visies en meningen zijn van de auteur(s) en stemmen niet noodzakelijk overeen met die van de Europese Unie, of het Uitvoerend Agentschap voor het midden- en kleinbedrijf (EISMEA), de FOD Economie of OOBC vzw (Test Aankoop). Deze laatste kunnen hiervoor niet verantwoordelijk worden gehouden.
­­­­­­­