Mobiel bellen en surfen in Europa

Vandaag reizen gsm, smartphone of tablet gewoon mee. Met uw Belgische simkaart internetten, sms’en of mobiel bellen in het buitenland is doodnormaal.

Maar weet dan dat u dat niet doet via uw vertrouwde operator, wel via een operator in uw land van verblijf. Mobiel bellen en surfen in het buitenland heet ook roaming en heeft soms een prijskaartje. 

Europese regels maakten in 2017 komaf met roamingtarieven waardoor mobiel bellen, sms’en en surfen in een ander Europees land* net evenveel kost als in België. Deze regels waren initieel geldig tot 30 juni 2022 maar zijn nu verlengd: tot 30 juni 2032 roamt u in Europa* tegen thuistarief.

Controleer voor alle zekerheid de voorwaarden van uw operator voor uw vertrek. Sommige operators ontsnappen aan de afschaffing van roamingtarieven. Anderen zullen een 'beleid voor redelijk gebruik' afdwingen. ECC België verduidelijkt:

Goed om te weten: reist u buiten Europa? Contacteer uw operator voor de roamingtarieven van toepassing op uw reisbestemming.

Roamen in Europa tegen thuistarief

Sinds 15 juni 2017 betaalt u binnen Europa geen roamingkosten meer. Mobiel bellen, sms’en en surfen vanuit de 27 EU-landen*, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein kost net evenveel als in België.

In het Verenigd Koningrijk, roamt u sinds Brexit niet meer tegen thuistarief. Sommige operatoren houden dit principe toch aan. U controleert best voor vertrek welk tarief uw telecomoperator toepast.

De kwaliteit en de snelheid van de mobiele verbinding moeten in het buitenland dezelfde zijn als thuis. Op voorwaarde dat deze haalbaar zijn voor het netwerk van het land dat u bezoekt. Bv. surft u in België mobiel op 4G? Dan ook in een ander Europees land.

Opgelet, soms roamt u zonder dat u er erg in hebt en ontvangt u alsnog een factuur die roamingkosten aanrekent. Ontdek wanneer.

Goed om te weten: Belt u mobiel vanuit België naar één van deze landen, dan betaalt u een internationaal tarief. Ontdek hierover meer.

Er zijn uitzonderingen

Uw abonnement of prepaidkaart bepaalt uw beltegoed, aantal sms’en en surfvolume. Ook in het buitenland. Tenzij uw provider dit anders bepaalt.

Providers kunnen een ‘beleid van redelijk gebruik’ toepassen. De modaliteiten verschillen van de ene tot de andere operator. Maar allemaal moeten ze u hierover informeren zodra u de grens van een betrokken land* overgaat.

Overschrijdt u de tegoeden van uw abonnement of het ‘redelijk gebruik’? Dan mag uw operator een toeslag aanrekenen. Hoeveel? Contacteer hiervoor uw provider.

Een voorbeeld: hebt u een abonnement met onbeperkt bellen, sms'en en surfen, dan kunt u ook onbeperkt bellen en sms’en, ongeacht waar in de EU. Uw dataverbruik is niet altijd onbeperkt.

Informatieverplichtingen van uw provider

Zodra u een Europese landsgrens overschrijdt, moet uw telecomoperator u informeren over:

  • de voor u geldende roamingtarieven inclusief btw
  • zijn beleid over het ‘redelijke gebruik’
  • het Europese noodnummer 112 en aangeven dat bellen en sms’en naar de noodhulpdiensten gratis zijn. Uw locatie doorgeven aan de noodcentrale via uw mobiel toestel is ook kosteloos.

Vanaf 1 juli 2023 moet die informatie:

  • een link bevatten van een website die gemakkelijk toegankelijk is voor personen met een beperking en die informatie biedt over alternatieve manieren om de noodhulpdiensten te bereiken.
  • de toeslagen vermelden die u moet betalen als u nummers belt van ‘diensten met toegevoegde waarde’ zoals betaalnummers (bv. sommige klantendiensten) en gratis nummers (bv. 0800-nummers). Deze diensten kunnen gratis zijn of minder kosten wanneer u er thuis naar belt, maar bij roaming kunnen extra kosten in rekening worden gebracht.

Ontvangt u deze meldingen liever niet? Schakel ze dan uit via uw instellingen.

Om onverwacht hoge facturen te vermijden, moeten telecomoperatoren u informeren over de kost op het moment dat u connecteert met een niet-Europees netwerk of satelliet. Ook moet u dergelijke connectie gemakkelijk en kosteloos kunnen weigeren (opt-out).

Uw telecomprovider moet u sowieso een melding sturen als uw toeslag 50 euro bereikt. Of een lager bedrag als u dat zo ingesteld hebt.

Intekenen op een abonnement bij een buitenlandse provider

Klant worden bij een buitenlandse operator kan in principe enkel als u ook regelmatig in dat land verblijft. Minimum twee maanden over een periode van vier maanden. Gebruikt u tijdens deze periode uw abonnement meer in het buitenland dan in het land waar u uw mobiele abonnement afsloot? Dan riskeert u dat de operator u extra kosten aanrekent voor uw mobiel dataverbruik zoals hierboven toegelicht. Dit geldt niet voor wie een geldige reden heeft (Erasmusstudenten, personen die beroepsmatig vaak in het buitenland zijn …)

Toch nog opletten!

Soms begint u, zonder dat u er erg in hebt, toch te roamen omdat uw toestel verbinding maakt met een niet-Europese zendmast. Want uw mobiele toestel verbindt altijd met de zendmast met het sterkste signaal. We geven u enkele voorbeelden mee.

  • Bent u dichtbij een buitengrens van de EU, dan staat de mast met het sterkste signaal misschien op grondgebied buiten de EU. In dat geval belt, sms’t en internet u op het netwerk van een niet-EU provider en betaalt u het roamingtarief dat uw operator voor dat land aanrekent.

    Bent u bv. dichtbij de Zwitserse grens in Italië of Oostenrijk? Dan bestaat de kans dat u uw vakantiekiekjes via een Zwitserse provider verstuurt én betaalt.

  • Niet alle landen in Europa behoren tot de EU. Voor mobiel bellen uit deze landen** betaalt u nog altijd roamingkosten. 

  • Ook wanneer u met de boot tussen verschillende EU-landen reist, riskeert u meer te betalen voor uw mobiel verbruik. Zodra een boot buiten het bereik is van de zendmasten op het vaste land, maakt uw mobiele toestel verbinding met een satelliet. En verbindingen via de satelliet zijn duur. Contacteer uw provider voor de tarieven.

  • Gebruikt u uw mobiele toestel op het vliegtuig? Ook dan connecteert u met een satelliet en riskeert u een gepeperde rekening.
U kunt dit voorkomen door de roaming-optie uit te schakelen in de instellingen van uw toestel.

Een klacht? Wat nu?

Uw provider heeft u teveel aangerekend? Stuur hem een schriftelijke klacht. Meestal vindt u een klachtenformulier op zijn website.

Ontvangt u een negatief antwoord? Doe beroep op de ombudsdienst voor telecommunicatie die u gratis helpt om uw klacht minnelijk op te lossen. 

Nog vragen over roaming? Kijk even op de website van Uw Europa of het Belgische BIPT.

Hebt u in het buitenland een tweede verblijf? En wordt u rechtstreeks klant bij een lokale provider? Dan wilt u wellicht weten of u uw factuur kunt betalen via uw Belgische bankrekening. ECC België informeert u hier.

* 27 EU-landen: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk (Frans Guyana, Martinique, Guadeloupe, Mayotte en La Réunion zijn inbegrepen), Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal (de Azoren en Madeira zijn inbegrepen), Roemenië, Slowakije, Slovenië, Spanje (de Canarische eilanden zijn inbegrepen), Tsjechië en Zweden.

** Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeid­zjan, Bosnië en Herzegovina, Georgië, Kazachstan, Kosovo, Macedonië, Moldavië, Monaco, Montenegro, Oekraïne, Rusland, San Marino, Servië, Turkije, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zwitserland