FAQ: Betalen in Europa

Snuister hier in onze antwoorden op vragen van consumenten. Wie weet zit uw probleem er tussen en hebt u meteen uw antwoord! Toch niet gevonden? Neem contact op met onze juridische dienst (02 542 33 46 of formulier). Onze dienstverlening is gratis.

PayPal is een systeem voor betalingen op het internet, waarbij een persoonlijke rekening gekoppeld wordt aan uw kredietkaart. Het systeem is al goed ingeburgerd bij de gebruikers van eBay en wordt ook steeds meer door onlineshops gebruikt.

Het biedt de mogelijkheid om beveiligde verrichtingen op het internet uit te voeren. U kunt er betalingen mee uitvoeren en ontvangen op het internet, zonder dat u bij elke transactie uw kaartgegevens hoeft in te voeren. Het is een snelle betalingsmethode. De verkoper betaalt een klein bedrag voor deze dienst.

Indien het object dat u gekocht hebt niet werd geleverd, dan kunt u een klacht indienen bij PayPal die het bedrag zal trachten terug te eisen bij de verkoper. Hebt u op eBay gekocht, dan kunt u in sommige gevallen van een bijkomende bescherming tot € 1000 genieten. Voor meer inlichtingen over de bescherming die PayPal biedt, klik hier.
Western Union is een wereldwijde firma die geldverzendingen verzorgt. Via deze onderneming kunt u cash geld sturen en betalingen uitvoeren in meer dan 200 landen.

Opgelet! Dit is geen streng beveiligde methode. Om het geld af te halen, moet de ontvanger enkel de transfercode opgeven die hij van de verzender heeft ontvangen. Zijn identiteit wordt niet altijd gecontroleerd.

Deze wijze van werken is welbekend bij oplichters en zij misbruiken het betrekkelijk anonieme karakter van het systeem om mensen te bedriegen. Zij vragen de koper om te betalen met Western Union en verdwijnen daarna met het geld zonder een spoor na te laten. Western Union biedt geen bescherming aan de zender van het geld en kan niet verantwoordelijk gehouden worden ingeval van bedrog.

Daarom raadt Western Union zelf haar klanten aan om hun diensten enkel te gebruiken om geld te zenden naar personen die ze goed kennen (familie, vrienden). Het is dus sterk afgeraden om dit systeem te gebruiken voor aankopen via het internet, omdat u de verkoper niet persoonlijk kent.
Wanneer u een goed of een dienst op het internet koop, beschikt u over verschillende betalingsmogelijkheden. Als u bijvoorbeeld een ringtone of logo koopt, dan zal het geld rechtstreeks van uw gsm worden gehaald. In andere gevallen wordt meestal een betaling met een bankoverschrijving, cheque of kredietkaart voorgesteld.

Met een elektronische betaling bent u het best beschermd tegen fraude. Indien een verkoper bijvoorbeeld een hoger bedrag opneemt dan wat contractueel werd bepaald, zal de bank of de beheerder van de kaart na onderzoek het frauduleus opgenomen bedrag terugbetalen. Wanneer u een kredietkaart gebruikt, geniet u soms van een bijkomende bescherming, bijvoorbeeld indien het contract niet werd uitgevoerd (zie vraag 7).

Geef enkel op een beveiligde site uw kredietkaartnummer en vervaldatum. Die herkent u als onderaan rechts van het scherm een sleuteltje of slotje verschijnt of als het internetadres begint met https://.

Tegenwoordig kunt u bij vele sites ook betalen met Bancontact/Mister Cash. Indien uw bank u deze mogelijkheid biedt, dan betaalt u met behulp van het veilige Web Banking. U geniet dan dezelfde bescherming tegen frauduleus gebruik als bij een kredietkaart.

Vermijd in ieder geval betalingen met Western Union of MoneyGram. Deze betalingsmethoden zijn uitsluitend geschikt voor het zenden van geld naar bekenden (zie vraag 2).
In België wordt een cheque bijna niet meer gebruikt, maar wel in Frankrijk, waar verkopers vaak dit type betaalmiddel gebruiken. U bent echter niet verplicht een betaling per cheque te aanvaarden indien dit kosten met zich meebrengt. Vraag de verkoper dat hij u met een overschrijving terugbetaalt. U hebt recht op de terugbetaling van de volledige som zonder enige bijkomende kosten. Bovendien moet de verkoper voor een overschrijving in euro voor een bedrag van minder dan € 50 000 naar een Belgische rekening niet meer kosten betalen dan voor een nationale overschrijving.

Vergeet dan wel niet om uw BIC en IBAN codes aan de verkoper door te geven, zodat hij de terugbetaling kan uitvoeren.

Meer informatie over grensoverschrijdende betalingen vindt u in ons artikel.
Het tarief voor geldafhalingen en betalingen met een Maestrokaart in euro in de andere lidstaten van de EU is gelijk aan het tarief in België. Indien u kosten moet betalen als u geld afhaalt aan een automaat in België, dan zal u dezelfde kosten moeten betalen voor een afhaling in Spanje. Dit is ook het geval indien u geld afhaalt met een kredietkaart. Maar de kosten voor geldafhalingen met een kredietkaart zijn vaak hoger.

Indien u afhalingen doet in een andere munt dan de euro, of indien u afhalingen doet buiten de Europese Unie, dan kunnen die kosten hoger oplopen (zie vraag 8).

Informeer bij uw bank naar de exacte kosten voor al deze verrichtingen.
Een Europese verordening bepaalt dat de kosten voor een grensoverschrijdende overschrijving in euro voor een bedrag van minder dan € 50 000 niet meer mogen bedragen dan voor een overschrijving in eigen land. Uw overschrijving naar een Duitse rekening mag niet meer kosten dan een overschrijving naar een Belgische rekening.

U moet wel de BIC en IBAN codes van de verkoper aan de bank meedelen. Indien u dit niet doet, kan de bank u bijkomende kosten aanrekenen.
Indien u met uw kredietkaart betaalde, geniet u van een bijkomende bescherming. u neemt best contact op met de beheerder van de kaart die een onderzoek zal voeren. Indien dit onderzoek in uw voordeel wordt afgesloten, dan kan hij uw kaart crediteren en de rekening van de verkoper debiteren voor het bedrag dat hij ten onrechte heeft ontvangen.
Een Europese verordening bepaalt dat betalingen en geldafhalingen in euro in een andere lidstaat niet duurder mogen zijn dan in eigen land. Dit betreft dus enkel verrichtingen in euro. Indien u geld afhaalt in een andere munt, wat het geval is als u geld afhaalt aan een automaat in Groot-Brittannië, dan mogen er bijkomende kosten worden aangerekend.
De Belgische wet op de elektronische geldverrichtingen bepaalt dat de titularis van de kaart verantwoordelijk is voor de gevolgen van een verlies of diefstal van zijn kaart totdat hij zijn bank verwittigt en dit voor een bedrag tot € 150. De bank zal u vergoeden voor de gestolen bedragen na aftrek van € 150. Bij grove nalatigheid (bijvoorbeeld als u de geheime code bij uw kaart bewaart of als uw de bank niet tijdig verwittigt) mag de bank echter alle verantwoordelijkheid betwisten en de vergoeding weigeren.

Zowel in België als in het buitenland moet u dus onmiddellijk uw bank verwittigen als uw kaart verdwenen is.