Mobiel bellen en surfen in Europa

Vandaag reizen gsm, smartphone of tablet gewoon mee. Met uw Belgische simkaart surfen, sms’en of mobiel bellen in het buitenland is doodnormaal.

Maar weet dan dat u dat niet doet via uw vertrouwde operator, maar via een operator in uw land van verblijf. Mobiel bellen en surfen in het buitenland heet ook roaming en heeft soms een prijskaartje. 

Sinds 15 juni 2017 zijn er nieuwe Europese regels waardoor mobiel bellen, sms’en en surfen in een ander Europees land* net evenveel kost als in België. Maar opgelet: controleer voor vertrek de bepalingen van uw operator. Sommige providers ontsnappen aan de opheffing van de roamingkosten. Andere passen een ‘beleid van redelijk gebruik’ toe. ECC België legt uit.

Reist u buiten Europa? Contacteer uw operator voor de roamingtarieven van toepassing op uw reisbestemming.

Geen roamingkosten meer in Europa

Vanaf 15 juni 2017 betaalt u binnen Europa geen roamingkosten meer. Mobiel bellen, sms’en en surfen vanuit de 28 EU-landen*, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein kost net evenveel als in België.

Goed om weten: Belt u mobiel vanuit België naar één van deze landen, dan betaalt u een internationaal tarief. Uw operator kan u hierover informeren.

Er zijn uitzonderingen

Uw abonnement of prepaidkaart bepaalt uw beltegoed, aantal sms’en en surfvolume. Ook in het buitenland. Tenzij uw provider dit anders bepaalt.

Opgelet: Sommige providers passen een ‘beleid van redelijk gebruik’ toe. De modaliteiten verschillen van de ene tot de andere operator. Maar allemaal moeten ze u hierover informeren zodra u de grens van een betrokken land* overgaat.

Overschrijdt u de tegoeden van uw abonnement of het ‘redelijk gebruik’? Dan gelden deze maximumtarieven:

 U belt 
 3,8 cent (+ binnenlandse prijs) / belminuut
 U wordt gebeld  1,38 cent (+ binnenlandse prijs) / belminuut
 u stuurt een sms  1,2 cent / sms
 u ontvangt een sms  gratis
 u surft, doawnloadt ...  0,9 cent (+ binnenlandse prijs) / megabyte

Intekenen op een abonnement bij een buitenlandse provider

Klant worden bij een buitenlandse operator kan in principe enkel als u ook regelmatig in dat land verblijft. Minimum twee maanden over een periode van vier maanden. Gebruikt u tijdens deze periode uw abonnement meer in het buitenland dan in het land waar u uw mobiele abonnement afsloot? Dan riskeert u dat de operator u extra kosten aanrekent, rekening houdende met de maximumtarieven. Dit geldt niet voor wie een geldige reden heeft (Erasmusstudenten, personen die beroepsmatig vaak in het buitenland zijn …)

Een klacht? Wat nu?

Uw provider heeft u teveel aangerekend? Stuur hem een schriftelijke klacht. Meestal vindt u een klachtenformulier op zijn website.

Ontvangt u een negatief antwoord? Doe beroep op de ombudsdienst voor telecommunicatie die u gratis helpt om uw klacht minnelijk op te lossen. 

Nog vragen over roaming? Kijk even op de website van Uw Europa of het Belgische BIPT.

Hebt u in het buitenland een tweede verblijf? En wordt u rechtstreeks klant bij een lokale provider? Dan wilt u wellicht weten of u uw factuur kunt betalen via uw Belgische bankrekening. ECC België informeert u hier.

* 28 EU-landen: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk (Frans Guyana, Martinique, Guadeloupe, Mayotte en La Réunion zijn inbegrepen), Griekenland, Groot-Brittannië, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal (de Azoren en Madeira zijn inbegrepen), Roemenië, Slowakije, Slovenië, Spanje (de Canarische eilanden zijn inbegrepen), Tsjechië en Zweden.