Verborgen abonnementen

U krijgt een gratis staal of ultragoedkoop proefpakket aangeboden. Fantastisch toch? U gaat in op het voorstel … maar sluit daarmee ook een nieuw, ongewenst abonnement af, zonder dat u dat merkt. Het gevolg? Op regelmatige tijdstippen verdwijnt er geld van uw rekening.

In zo’n geval werd u het slachtoffer van een afgedwongen aankoop of misleidende praktijk. Toch zijn verdoken abonnementen vaak voer voor discussie. Verkopers beweren namelijk dat u wel degelijk op de hoogte was van het abonnement – of dat u er zelfs expliciet toestemming voor gaf. De verplichte voorafgaande informatie over dat abonnement? Die bleek in wel erg kleine lettertjes op een verdoken plaats te staan. En de bevestigingsmail over uw nieuwe abonnement? Die kwam welgemikt in uw spamfolder terecht.

Om te vermijden dat u in de val trapt, legt ECC België uit:

Waaraan herkent u een verborgen abonnement?

Voorkomen is beter dan genezen. Analyseer elk aanbod daarom grondig en vermijd dat u een ongewenst abonnement afsluit. Zo herkent u een misleidende aanbieding:

  1. Vaak gaat het om staaltjes of een proefpakket van verzorgingsproducten, (puzzel)boeken, kledij, collectie-items (zoals munten), kleine elektronica (zoals e-sigaretten) …
  2. Soms zult u het proefpakket daadwerkelijk ontvangen. De informatie over uw nieuwe abonnement? Die belandde in uw spamfolder. Of u krijgt die pas later toegestuurd, wanneer er voor het eerst geld van uw rekening gaat of wanneer u het eerste betalingsverzoek ontvangt.
  3. Soms moet u een kleine som betalen voor het proefpakket of de verzending ervan. Om de betaling te voltooien, moet u de gegevens van uw kredietkaart invullen. Meteen daarna maken de oplichters een domiciliëringsopdracht aan.

Twijfelt u of een aanbod echt is?

Staat u op het punt om een onlineaankoop te plaatsen? Doe dan eerst de WebshopCheck voordat u uw aankoop bevestigt. Lees ook deze informatie over misleidende televerkoop en vermijd dat u tijdens een telefoongesprek een verdoken abonnement aangaat.  

U werd opgelicht. Wat nu?

Trapte u toch in de val? Dan reageert u het best zo:

  1. Dien meteen (zeker binnen 14 dagen na levering van het proefpakket) een schriftelijke klacht in bij de verkoper. Daarin betwist en annuleert u de aankoop. Vraag om de terugbetaling van alle onterecht geïnde bedragen.
  2. Weiger eventuele nieuwe pakketten die de verkoper u toestuurt. In theorie mag u een ongewenst pakket houden, omdat u het slachtoffer werd van een afgedwongen aankoop. Breng de handelaar in dat geval schriftelijk op de hoogte van uw standpunt.
  3. Beschikt de verkoper over uw kredietkaartgegevens? Laat uw kredietkaart dan blokkeren via CardStop (telefoonnummer 078 170 170). Zo kan de handelaar geen nieuwe betalingen innen. Teken ook bezwaar aan bij de betrokken bank of de uitgever van uw kaart. Zo kunt u onterecht geïnde bedragen proberen terug te vorderen.
  4. Stuurt de handelaar u een factuur? Betaal die niet en betwist ze meteen.
  5. Krijgt u een minnelijke invordering van een incassobureau of een gerechtsdeurwaarder? Betwist die dan schriftelijk. Zodra het incassobureau of de deurwaarder uw gemotiveerde betwisting ontvangt, mag die u niet meer lastigvallen.
  6. Hou tijdens elke stap kopieën van al uw correspondentie bij.
  7. Hebt u toch bijstand nodig? Neem dan contact op met de juristen van ECC België.