Let op voor minderwaardige elektronica

Tijdens uw vakantie flaneert u door een leuke winkelstraat. Een sympathieke verkoper spreekt u aan en loodst u zijn winkel binnen. Daar doet hij u een geweldig voorstel. Hij biedt u een hoogwaardige smartphone, camera of ander elektronisch toestel aan. En dat tegen een spotgoedkope prijs.

U grijpt uw kans en schaft een ‘kwalitatieve’ laptop aan voor amper 100 euro. Daarna beveelt de verkoper u nog een nieuwe harde schijf aan, want daarmee werkt uw toestel nóg beter. U laat zich overhalen en koopt het volledige pakket.

Later zoekt u via internet op hoe goed uw koopje wel was. Zo ontdekt u dat u werd opgelicht ... U kocht namelijk een minderwaardige namaakversie van een bestaand merkproduct. Deze bedrieglijke verkoop aanvechten? Dat is bijna onmogelijk, want u ontving geen enkel document.

Let goed op voor zulke misleidende handelspraktijken. Want vooral op vakantie dreigt u in de val te lopen. U bent er namelijk minder argwanend dan thuis. En dat buiten malafide verkopers uit.

Wimpel straatverkopers af

Een bedrieglijke aankoop annuleren en een terugbetaling verkrijgen, is aartsmoeilijk. Wimpel straatverkopers die elektronische spullen aanbieden daarom altijd beleefd en vastberaden af. Vervolg uw weg en stap in geen geval hun winkel binnen. Laat u niet verleiden door aanlokkelijke aanbiedingen. Want wat te mooi is om waar te zijn, ís dat meestal ook.

Let ook op met namaakproducten. Net omdat ze zo goedkoop zijn, bevatten ze vaak niet-gecontroleerde materialen. En dat brengt risico’s met zich mee zoals ontploffings- en zelfs vergiftigingsgevaar.

U werd opgelicht. Wat nu?

Werd u tijdens uw vakantie het slachtoffer van een bedrieglijke verkooppraktijk? Onderneem dan deze stappen en probeer zo uw geld terug te vorderen:

  1. Dien een klacht in bij de lokale politie als u zich nog op uw vakantiebestemming bevindt.
  2. Bent u intussen terug thuis? Stuur de verkoper dan een aangetekende brief. Daarin vraagt u om de annulatie van de aankoop en de volledige terugbetaling.
  3. Betaalde u (een deel van) uw aankoop met een Belgische kredietkaart? Betwist de transactie dan via www.mijnkaart.be.
  4. Is de verkoper gevestigd in de Europese Unie? Dan kunt u een klacht indienen bij ECC België.