Stakingen Ryanair: uw rechten

Op 25 en 26 juli legde het cabinepersoneel van Ryanair in vier Europese landen het werk neer. Ook op 10 augustus schrapt Ryanair opnieuw een groot aantal vluchten door stakingen in verschillende Europese landen waardoor duizenden passagiers niet kunnen vliegen. Gelukkig hebben reizigers in de Europese Unie bepaalde gegarandeerde rechten.

Omboeking of terugbetaling

Bent u getroffen door de staking? U hebt de keuze tussen:

  • een gratis omboeking
  • een terugbetaling van de ticketprijs

Opteert u voor een nieuwe vlucht? Dan hebt u recht op maaltijden en verfrissingen in verhouding tot de wachttijd, twee gratis telefoontjes, e-mails of faxberichten en indien nodig overnachting in een hotel en vervoer hier naartoe.

Schadevergoeding

Of u nu kiest voor een omboeking of terugbetaling, u hebt ook recht op een forfaitaire compensatie als u minder dan twee weken voor vertrek geïnformeerd werd over de annulering.

Met deze tool van het netwerk van Europese Consumentencentra berekent u de schadevergoeding. Gebruik het onlineformulier van Ryanair om uw vergoeding te claimen.

Aangekondigde staking is geen overmacht

Als een vlucht wordt geannuleerd door overmacht, zoals weersomstandigheden of een staking buiten de luchtvaartmaatschappij om, is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht de extra compensatie te betalen. Werd de staking vooraf aangekondigd? Dan heeft de luchtvaartmaatschappij de tijd om maatregelen te treffen om de overlast voor reizigers te beperken. Dit betekent dat Ryanair geen overmacht kan inroepen en de getroffen passagiers moet vergoeden.

Ryanair zelf spreekt dit tegen en weigert voorlopig de forfaitaire compensatie te betalen. Op 18 juli 2018 veroordeelde een Luxemburgse rechter Lufthansa tot het betalen van een schadevergoeding (plus interest en gerechtskosten) aan passagiers voor de schade die ze leden naar aanleiding van een vooraf aangekondigde staking van de piloten. Deze uitspraak is goed nieuws voor luchtvaartpassagiers.