Tijdelijk verbod op niet-essentiële reizen van en naar België

België heeft onlangs zeer restrictieve reismaatregelen genomen. Deze maatregelen zijn van kracht van 27 januari tot 1 april 2021. Samengevat zijn niet-essentiële reizen van of naar België in deze periode verboden. Wat zijn de gevolgen voor consumenten die in deze periode een reis hadden gepland?

Welke reizen zijn verboden?

Toeristische en recreatieve reizen vallen onder ‘niet-noodzakelijke reizen’ en zijn dus verboden tussen 27 januari en 1 april 2021, zelfs als u de reis hebt geboekt vóór de aankondiging en de inwerkingtreding van dit verbod. Dit reisverbod geldt voor het weg-, lucht-, zee- en treinverkeer.

Er zijn enkele uitzonderingen. Reizen om professionele of gezinsredenen blijven toegestaan, bv. als u een grensarbeider of in doorreis bent. Reizigers moeten in het bezit zijn van een ‘verklaring op eer’ die u kunt downloaden en invullen. Meer gedetailleerde informatie over deze uitzonderingen leest u op de website van de overheid.

Al gereserveerd? Wat nu?

Hebt u een georganiseerde pakketreis geboekt? We moeten onderscheid maken tussen verschillende gevallen:

  • Hebt u via een Belgisch reisbureau of organisator geboekt? Uw reis wordt hoogstwaarschijnlijk geannuleerd. U hebt dan recht op een terugbetaling van uw reis.
  • Hebt u via een buitenlands reisbureau of touroperator geboekt? En vertrekt uw reis uit België? Dan wordt uw reis hoogstwaarschijnlijk geannuleerd. U hebt dan recht op een terugbetaling van uw reis.
  • Hebt u via een buitenlands reisbureau of touroperator geboekt en vertrek uit het buitenland? Het antwoord is helaas minder voor de hand liggend. Buitenlandse maatschappijen zijn vaak van mening dat de Belgische wetgeving niet van toepassing is op het reiscontract. Raadpleeg de voorwaarden van uw reiscontract voor meer informatie over het geldende annuleringsbeleid. Probeer overmacht in te roepen.

Hebt u enkel een vliegticket geboekt? Alleen als de vlucht door de luchtvaartmaatschappij wordt geannuleerd of als de algemene voorwaarden van toepassing op uw ticket dit voorzien, kunt u een terugbetaling vragen. Geldt dat niet voor uw vlucht, dan hebt u geen recht op terugbetaling en raden we u aan om met de luchtvaartmaatschappij een oplossing te zoeken zoals een tegoedbon, uitstel van uw reis, ...

Hebt u alleen accommodatie op de reisbestemming gereserveerd of enkel een dienst zoals autoverhuur? De vergoeding is alleen afhankelijk van de voorwaarden van uw reservering of de goodwill van de dienstverlener. Ook hier zult u met de tegenpartij moeten onderhandelen indien de voorwaarden van uw reservering niet voorzien in een kosteloze annulering of wijziging.

U leeft de regels niet na? U riskeert sancties

Deze reisbeperking gaat gepaard met andere regels die u ook moet naleven. Zo moet u wanneer u (opnieuw) naar België reist, het Passagier Lokalisatie Formulier invullen, een PCR-test laten afnemen en een quarantaineperiode respecteren. Er zijn uiteraard consequenties voorzien voor het niet naleven van de regels, zoals een boete van 250 euro per persoon.

Meer informatie

Alle details van deze maatregelen vindt u op de site van de overheid.

U kunt ook telefonisch (0800 14689) of per e-mail (info.coronavirus@health.fgov.be) contact opnemen met de FOD Buitenlandse Zaken voor al uw vragen over:

  • de negatieve PCR-test vooraf, die verplicht is vanaf 25/12/2020 voor alle reizigers (vanaf 12 jaar) die uit een rode zone naar België reizen (niet van toepassing voor inwoners van België).
  • het Passagier Lokalisatie Formulier.
  • de verplichting tot COVID-test en / of quarantaine in België bij terugkeer uit een rode zone.

Voor meer informatie over de gevolgen van het coronavirus voor uw rechten als consument, kunt u onze veelgestelde vragen raadplegen.