Persberichten

Een overzicht van de persberichten van ECC België – de recente bovenaan:

(07/05/2018) De interne markt wordt 25: een kwarteeuw bescherming van de Europese consument
25 jaar. Zolang genieten Europese consumenten al van de voordelen die de interne markt hen biedt. Op Europadag (9 mei) zet het ECC-Net enkele belangrijke veranderingen voor consumenten in de kijker.
(16/04/2018) Oplichters aan de lijn? Ontdek de preventiecampagne!
ECC België, FOD Economie, Contactcentres.be en de ‘Bel-Me-Niet-Meer’-lijst lanceren de preventiecampagne ‘Oplichters aan de lijn’ om consumenten te wapenen tegen malafide televerkopers.
(29/03/2018) Vlucht vertraagd of geannuleerd? Bereken en claim uw vergoeding!
Uw vliegreis gaat niet over rozen? Met de ‘Bereken uw schadevergoeding’- module op de website van ECC België achterhaalt u snel en makkelijk of u recht hebt op compensatie en in welke vorm.
(01/03/2018) Agressieve incassobureaus eindelijk op de vingers getikt in Nederland met 415.000 euro boete
Belgen die onterechte rekeningen van Nederlandse firma’s niet betalen, krijgen vaak een Nederlands incassobureau achter zich aan. De ACM veroordeelt nu de oneerlijke praktijken van de incassobureaus CreditPay en MKBusiness, die beide behoren tot de firma Credit Invest.
(10/11/2017) Ongewenste online afgesloten abonnementen kostten Belgische consumenten gemiddeld 114 euro in de afgelopen drie jaar
Belgische consumenten laten zich te vaak verleiden door een aantrekkelijk onlineaanbod dat uitmondt in een duur ongewenst abonnement. Vermijd online valkuilen dankzij dit advies en een video.
(20/09/2017) Wat zijn uw rechten nu Ryanair u in de steek laat?
Ryanair heeft meer dan 2000 verbindingen geannuleerd om ‘de stiptheid te verbeteren’. ECC België zet de passagiersrechten op een rijtje en biedt gratis hulp en advies aan gestrande reizigers.
(25/07/2017) Terugblik op één jaar Online Dispute Resolution-contactpunt in België
Sinds 1 januari 2016 is het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België het Belgische contactpunt voor consumenten en handelaars met een geschil over een onlineaankoop. Het jaarverslag 2016 van het Belgische ODR-contactpunt blikt terug op enkele spilmomenten, feiten en activiteiten tijdens dit eerste werkjaar.
(13/07/2017) Justitie in Europa: een vereenvoudigde procedure voor geschillen tot 5000 euro
Op 14 juli 2017 wijzigt de Europese procedure voor geringe geschillen. Het ECC België licht de nieuwigheden toe.
(10/05/2017) 3,5 miljoen Europese consumenten slachtoffer van online abonnementen in de afgelopen drie jaar
3,5 miljoen consumenten in België, Finland, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden gingen de afgelopen drie jaar in op een aantrekkelijk onlineaanbod dat resulteerde in een ongewenst betalend abonnement of ‘subscription trap’. Jongvolwassenen zijn een kwetsbare doelgroep, zo blijkt uit een studie van het Zweedse Europees Centrum voor de Consument en Consumenten Agentschap. Te weinig jongvolwassenen (12%) kennen hun consumentenrechten.
(28/03/2017) Hoe de kilometerstand achterhalen van een tweedehands-auto aangekocht in het buitenland?
In België zijn consumenten beschermd tegen fraude met de kilometerteller dankzij de verplichte Car-Pass. Dit systeem bestaat niet in de andere EU-landen. Het is tijd voor actie op Europees niveau!
(14/03/2017) De impact van namaak op online consumentenrechten in Europa
Op Wereld Consumentenrechtendag lanceert ECC-Net een rapport over de impact van namaak op online consumentenrechten in Europa én 10 tips om de aankoop van namaak op internet te vermijden.
(10/02/2017) Online datingsites: een schot in de roos of een gat in uw beurs?
U hebt recht op veertien dagen bedenktijd, maar opgelet voor de voorwaarden. Uw registratie op een datingsite stopzetten, is moeilijker dan u denkt en lukt meestal niet kosteloos. ECC België legt uit en geeft tips.
(19/01/2017) Europese acties in autoverhuursector
Twee miljoen euro boete voor autoverhuurder GOLDCAR en transparante en betere voorwaarden van 5 grote autoverhuurbedrijven na overleg met de Europese Commissie.
(12/01/2017) Aliaz Cooperation: 800 klachten over gedwongen verkoop in 2016
Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België ontving in 2016 800 klachten tegen de onderneming Aliaz Cooperation SIA die onder verschillende namen handelt en consumenten ongevraagd producten stuurt. Daarom trok ECC België een half jaar geleden aan de alarmbel en informeerde de economische inspectie over de oneerlijke praktijken van Aliaz Cooperation SIA. Intussen gaat Aliaz Cooperation gewoon door met haar misleidende praktijken. Omdat het vaak om een afgedwongen aankoop gaat, moeten consumenten niets betalen. Daarenboven mogen ze de geleverde producten houden.
(15/12/2016) Online consument stuit op onzichtbare EU-grenzen
ECC-rapport toont verdubbeling klachten over ontoelaatbare discriminatie sinds 2010.
(23/11/2016) Handicap of beperkte mobiliteit: ken uw rechten bij het reizen per vliegtuig
3 december is het de internationale dag voor personen met een handicap. Daarom vestigt het netwerk van Europese Consumenten Centra (ECC-Net) de aandacht op passagiers met een handicap of beperkte mobiliteit. Hoewel het Europees recht specifieke consumentenrechten voorziet, ondervinden zij nog steeds grote problemen bij het reizen per vliegtuig.
(27/06/2016) Aliaz Coperation
Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België ontvangt momenteel veel klachten tegen de onderneming Aliaz Cooperation SIA die onder verschillende namen handelt en consumenten ongevraagd producten stuurt. Omdat het vaak om een afgedwongen aankoop gaat, raadt ECC België consumenten aan niet te betalen. Daarenboven mogen ze de geleverde producten houden. ECC België heeft de economische inspectie over de oneerlijke praktijken van Aliaz Cooperation SIA ingelicht.
(22/06/2016) Brochure ECC België: Een auto huren in Europa
Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België ontving de afgelopen jaren heel wat vragen en klachten over autohuur in Europa. Met de brochure “Een auto huren in Europa” wil ECC België consumenten de juiste reflexen toelichten en dit in elk stadium van de autohuur.
(07/06/2016) Jaarverslag 2015 van het Europees Centrum voor de Consument België
Benieuwd naar hoe het jaar 2015 verliep voor ECC België? Het Europees Centrum voor de Consument geeft u graag een overzicht van de belangrijkste cijfers, consumentenervaringen en activiteiten van 2015 in haar jaarverslag van 2015.
(25/05/2016) Online-aankopen in buitenland veiliger en makkelijker
Twee derde van de klachten bij ECC gaan over online-aankopen in ander EU-land.
(11/03/2016) Een auto kopen in een andere EU-lidstaat: een goeie deal?
Het netwerk van de Europese Consumentencentra (ECC) antwoordt op deze Wereld Consumentenrechtendag (15 maart) op uw vragen.
(08/03/2016) ECC België in actie op 10 maart: European Consumer Day
Op 10 maart maakt ECC België in Alma 2 de Leuvense studenten bewust van het bestaan van ECC België.
(29/02/2016) 1 Maart is Wereldcomplimentendag: consument geeft dienstverlening van ECC België een pluim!
Complimenten geven als iets goed gaat? Het lijkt vanzelfsprekend maar gebeurt bitter weinig! Vandaag is het “Happy Tuesday” en dus dé ideale dag voor een beetje waardering.
(10/02/2016) Nieuw Europees platform lost vanaf 15 februari uw online-consumentengeschillen op
Stel: u koopt iets online bij een Belgische webshop of bij een onlinewinkel in een ander Europees land. Maar het avontuur valt tegen en u ontvangt helemaal niets. Of u krijgt geen bruine laarzen maar rode sportschoenen. Of u koopt een waterproof fotoapparaat, dat toch niet waterproof blijkt.
(05/02/2016) Timesharing & Co: 50% minder klachten in 6 jaar
Het netwerk van de Europese Consumentencentra (ECC-Net) ontving 2182 klachten in 2009 tegen 1094 in 2015. Deze aanzienlijke daling, hoewel ontoereikend, is waarschijnlijk toe te schrijven aan de inwerkingtreding van Europese wetgeving over timesharing in 2008. Het ECC-Net maakt de balans op in een studie over timesharing en aanverwanten.
(11/01/2016) Brochure: Een wagen kopen in de Europese Unie
Vindt u uw droomauto niet op het Autosalon? Misschien wel over de grens. Een auto invoeren uit het buitenland is eenvoudiger dan u denkt.
(30/09/2015) ECC4students
ECC België sensibiliseert jongeren met de slogan "Ken jij je rechten?" op ludieke viltjes en webpagina.
(10/07/2015) Casasky: annulatie van spookvliegtickets
Talrijke Belgische consumenten die vliegtickets hadden geboekt op de Duitse website Casasky.net zitten met de handen in de haren. Deze website heeft onlangs aangekondigd dat ze alle boekingen voor vluchten gepland in juli annuleert. Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) betwijfelt of Casasky de tickets ooit effectief reserveerde bij de luchtvaartmaatschappijen. Het ECC staat aan de zijde van alle getroffenen om hun rechten te doen gelden.
(06/07/2015) Opgelet voor verkopers van elektronische toestellen die u op uw vakantiebestemming benaderen!
Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België ontvangt klachten van vakantiegangers naar de Spaanse eilanden, die zich hebben laten overhalen tot de aankoop van dure elektronische toestellen en software. Achteraf blijkt dat ze hiervoor een veelvoud van de echte waarde betaalden. De kwaliteit is daarenboven ondermaats. ECC België heeft één eenvoudige tip: wimpel straatverkopers van elektronische toestellen beleefd maar vastberaden af. Hebt u zich toch laten verleiden? ECC België toont hoe u kunt proberen een terugbetaling te bekomen.
(30/06/2015) Niet meer raad- en sprakeloos op reis in Europa met de gratis “ECC-Net: Travel” app
Hebt u vakantieplannen? Download nog snel gratis de nieuwste versie van de “ECC-Net Travel” app, uw onmisbare reisgezel, die u bijstaat met hulp en advies bij reisproblemen en dit in 30 landen en 25 talen.
(02/06/2015) Europese Consumenten Centra vieren 10-jarig bestaan
Het netwerk van de Europese Consumenten Centra (ECC-Net) viert in 2015 zijn tiende verjaardag. 30 centra (ECC’s), verspreid over de EU-lidstaten, Noorwegen en IJsland en medegefinancierd door het EU-consumentenprogramma, staan 10 jaar ten dienste van de Europese consument. De verjaardagseditie van het ECC-Net jaarverslag licht toe wat ECC-Net in de afgelopen 10 jaar realiseerde en zet alle 30 ECC’s een voor een in de kijker.
(14/04/2015) 16 april: Europese dag van de snelheidscontroles
Op donderdag 16 april wordt op de Europese wegen in 21 landen jacht gemaakt op snelheidsduivels. Van 6 uur ’s ochtends tot middernacht zullen flitscamera’s de snelheid van voorbijgaand verkeer controleren. Reden genoeg dus om uw zware voet thuis te laten als u de baan op moet.
(13/03/2015) 15 maart: Wereld Consumentenrechtendag
ECC België presenteert ter gelegenheid van deze feestdag zijn jaarverslag 2014 dat visueel beschrijft wat het in 2014 voor de consument betekende.
(12/03/2015) 15 maart: Wereld Consumentenrechtendag. Zijn commerciële garanties hun geld waard?
Dankzij de Europese garantiewetgeving hebben consumenten recht op herstelling, vervanging en in sommige gevallen de terugbetaling van goederen die binnen 2 jaar na aankoop de geest geven. Verkopers zijn wettelijk verplicht consumenten deze garantie kosteloos te verstrekken. Toch bieden verkopers ook vaak, al dan niet betalende, commerciële garanties aan. Zijn deze commerciële garanties hun geld waard? Bieden ze de consument iets extra vergeleken met de wettelijke garantie die geldt in de EU, Noorwegen en IJsland? Het Netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) heeft 342 controles uitgevoerd in 25 landen, onderzocht 104 websites, contacteerde 127 winkels en peilde online 543 consumenten.
(09/02/2015) Safer Internet Day: De 10 geboden van ECC België voor veilig internet
Bescherming van de persoonlijke levenssfeer, verantwoord gebruik van sociale media, het downloaden van muziek, films en videogames, aankoop via internet door minderjarigen ... In het kader van het programma “Safer internet” van de Europese Commissie en de „Safer Internet Day” op 10 februari 2015, roept het Europees Centrum voor de Consument België op tot meer verantwoord en veilig gebruik van het internet door jongeren.
(06/02/2015) E-commerce door de ogen van het ECC-Net: tips voor de consument maar ook voor de verkoper!
Omdat het netwerk van Europese Consumentencentra steeds meer klachten over online winkelen ontvangt, heeft het een rapport gewijd aan e-commerce en zijn er allerlei tools ontwikkeld voor consumenten en handelaars. We willen toch allemaal veilig online kunnen kopen en verkopen binnen de interne markt.