Netwerk van Europese Consumentencentra waarschuwt consumenten voor nep-advertenties op sociale media

Facebook, YouTube en andere sociale media zijn snelle en efficiënte kanalen om consumenten te bereiken met onweerstaanbare deals. Niet alleen bedrijven en marketeers maken er gretig gebruik van. Ook malafide bedrijven en fraudeurs lokken consumenten met advertenties en zadelen hen op met ongewenste betalende abonnementen, vissen naar hun persoons- en bankgegevens of verkopen producten van slechte kwaliteit. Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België geeft tips om deze nep-advertenties te ontmaskeren en problemen te voorkomen.

Volgens een recent onderzoek van de Europese Commissie heeft 56% van de Europese consumenten de afgelopen twee jaar fraude ervaren. Op sociale media gaat het meestal over abonnementenvallen en de aankoop van namaakgoederen of goederen die niet bestaan.

Ook ECC België stelt dit vast. Getuige hiervan, de klachten die we hierover ontvangen. Consumenten winkelen steeds vaker op sociale media. Verleidelijke video's en foto’s trekken hun aandacht en zetten hun aan tot kopen, zonder zich echt zorgen te maken over wie er achter de advertentie zit.

Bezin voordat u klikt

ECC België wil consumenten aanzetten om even stil te staan voordat ze op de bestelknop klikken als zo op sociale media een aanbod zien dat eigenlijk ‘te mooi is om waar te zijn’.

Karen Ghysels, directeur ECC België zegt hierover: “Het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) heeft de verantwoordelijkheid om consumenten weerbaar te maken en moedigt hen aan voorzichtig te zijn zodat ze niet bedrogen uitkomen. Ze moeten zich realiseren dat advertenties op sociale media soms nep en onbetrouwbaar zijn.”

Tips

  • Doe de Webshop Check. Met deze tool controleert u of de verkoper en het aanbod betrouwbaar zijn.
  • Maak een screenshot van de advertentie. Zo hebt u bewijs bij problemen.
  • Betaal enkel op beveiligde webpagina’s die u herkent aan het slotje en kies voor een veilige betaalwijze, zoals een kredietkaart of PayPal.
  • Is het aanbod te mooi om waar te zijn, dan is het meestal ook zo. Hoe verleidelijk ook, neem het risico niet om te betalen voor iets dat u nooit zult ontvangen of dat niet overeenkomt met wat u hebt gekocht.

Bent u toch bedrogen?

Bent u slachtoffer van nep-advertenties op sociale media? Meldt het bij ECC België. Het ECC-Net speelt immers een belangrijke rol in het informeren van de nationale controle-autoriteiten die frauduleuze bedrijven opsporen en aanpakken. Zo voorkomen we samen nieuwe slachtoffers!

En is er kans dat u uw geld terugziet? Dat zoeken we graag uit en laten we u weten.

ECC-Net wordt 15 jaar

Ter gelegenheid van de 15e verjaardag van het netwerk van Europese Consumentencentra, zetten de 30 centra van het netwerk elke maand een ander consumententhema in de kijker. Deze maand: oneerlijke advertenties via sociale media. In maart: garantie en herroepingsrecht op onlineaankopen.

Over ECC België

Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België helpt en adviseert gratis consumenten voor en na hun aankoop in een andere Europese lidstaat. Het zoekt samen met de collega’s van zijn Europese netwerk naar een minnelijke oplossing voor problemen met een buitenlandse handelaar. Want de rechten van de consument stoppen niet aan de grens. Het Belgische kantoor is in Brussel en er werken 8 personen. Het Europese netwerk omvat 30 consumentencentra: één in elke EU-lidstaat en één in Noorwegen, IJsland en het Verenigd Koninkrijk. Dit zogenoemde ECC-Net zag het licht in 2005. De Europese Commissie richtte het samen met de EU-lidstaten op om het vertrouwen van de consument in de interne markt aan te scherpen.

www.eccbelgie.be

Lees meer over het ECC-Net.

PERSCONTACT
Karen Ghysels: 02 894 20 70 – 0497 59 24 89 – [email protected]

Geïnteresseerd in meer consumentennieuws? 
Schrijf je in voor onze elektronische nieuwsbrief.

Voor deze persmededeling is financiering ontvangen in het kader van het Consumentenprogramma van de Europese Unie (2014-2020). Dit project is medegefinancierd door OOBC, een vzw van Test Aankoop, en de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie.

De inhoud van deze persmededeling vertolkt uitsluitend de visie van het Europees Centrum voor de Consument België en valt uitsluitend onder haar verantwoordelijkheid. De Europese Commissie, het Uitvoerend Agentschap voor consumenten, gezondheid, landbouw en voeding (CHAFEA) en/of enige andere instantie van de Europese Unie zijn/is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze persmededeling, noch voor een eventueel gebruik ervan.­­­­­­­