twitter facebook
Nieuwsbrief van 1 augustus 2019
 
Jaarverslag 2018
Jaarverslag ECC België Aantal klachten

 

We did it again … Opnieuw hebben we meer consumenten kunnen helpen met gratis hulp en juridisch advies. Dit jaar: 11.276, een mooi cijfer en bijna 10% meer dan in 2017.

Vooral vragen over vliegreizen (annulaties, vertragingen, …) werden vaak gesteld. Ook klagen consumenten nog steeds over abonnementenvallen per telefoon. Ontdek het volledige jaarverslag van 2018.

Lees verder
 


In 't kort
  • Uw vlucht vanuit de EU omvat een tweede deel uitgevoerd door een niet-Europese luchtvaartmaatschappij vanuit een niet-Europees land? En deze tweede vlucht is geannuleerd of heeft een grote vertraging? Dan is de eerste luchtvaartmaatschappij verplicht om u te vergoeden. Zelfs als deze vlucht werd uitgevoerd door een niet-Europese luchtvaartmaatschappij. Zo besliste het Europees Hof van Justitie op 11 juli. Dit is een welkome verduidelijking voor vliegtuigpassagiers die tot nu toe van het kastje naar de muur werden gestuurd door de verschillende luchtvaartmaatschappijen zonder ook maar een compensatie te zien.

  • Was uw vlucht vorige zomer geannuleerd of vertraagd als gevolg van de stakingen van het cabinepersoneel van Ryanair? Bekijk dan deze actie van Test Aankoop

  • Airbnb engageert zich tot verbeteringen en vooral verduidelijkingen op haar website dankzij onderhandelingen met de Europese Commissie. Zo gaat de consument weten of een particulier of een professional de accommodatie aanbiedt, hoeveel de totaalprijs bedraagt en waar hij met zijn geschil terechtkan, nl. het ODR-platform.

  • U koopt online een toegangskaart voor een attractie of evenement zonder specifieke datum, maar bedenkt zich? Dat kan! De Nederlandse Economische Inspectie (ACM) tikt aanbieders voor dagattracties op de vingers: zij moeten een bedenktijd aanbieden bij de online verkoop van tickets zonder datum. Goed nieuws ook voor onze Belgische consumenten die over de grenzen kopen.

  • Het ODR-platform van de Europese Commissie kreeg onlangs enkele nieuwe functionaliteiten: u wordt als consument op het platform nog interactiever begeleid naar de beste manier om een oplossing te vinden voor uw probleem. Zo is het nu mogelijk om contact op te nemen met de handelaar op het platform. En omdat u soms meer nood hebt aan juridisch advies of een kleine tussenkomst, wordt ook het netwerk van de ECC’s extra in de verf gezet.

 
 
DISCLAIMER
ECC België is medegefinancierd door de Europese Unie, de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie en OOBC vzw (Test Aankoop). Dit project is medegefinancierd door de Europese Unie. De verwoorde visies en meningen zijn van de auteur(s) en stemmen niet noodzakelijk overeen met die van de Europese Unie of het Europees Uitvoerend Agentschap Innovatieraad en kmo’s (EISMEA). Zij aanvaarden hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid. Deze disclaimer geldt ook voor de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, medefinancier van het project.
 
UITSCHRIJVEN
Wenst u de ECC-nieuwsbrief niet langer te ontvangen? Schrijf u dan uit met onderstaande link.
Uitschrijven

 
 
© Europees Centrum voor de Consument België - Hollandstraat 13 - 1060 Brussel - tel: 02 542 33 46 - www.eccbelgie.be