Nieuwsbrief van 28 februari 2023


Kredietkaart als wapen tegen dure ongewenste abonnementen

Malafide onlineverkopers die consumenten opzadelen met een duur ongewenst abonnement innen het abonnementsgeld zonder toestemming via hun kredietkaart. Op vraag van het Europese CPC Net pasten de drie belangrijkste kredietkaartmaatschappijen hun regels aan zodat consumenten vóór hun aankoop beter geïnformeerd zijn over o.a. hoeveel en hoe vaak ze precies moeten betalen.


Lees verder

Reizendeals.nl

U bent online op zoek naar een aantrekkelijke reisaanbieding en belandt op reizendeals.nl? Opgelet met deze website want die neemt het niet altijd even nauw met de regels. Wij ontdekten drie handelspraktijken die niet echt koosjer zijn. We lichten ze u toe.

Lees verder

Zalando

Slecht nieuws: Zalando weigert te bemiddelen met het netwerk van Europese Consumentencentra in geschillen tussen hen en hun klanten. We wijzen u graag op een andere optie, nl. de Europese procedure voor kleine geschillen. Wat het is, hoeveel het kost en hoe u dit aanpakt, leggen we u uit.

 

Lees verder

Wat heeft Europa in petto voor consumenten?

De Europese interne markt wordt 30 in 2023. Maar de EU ijvert al 50 jaar voor sterke en beschermde consumenten. We sommen enkele realisaties op en geven een kort overzicht van wat er nog in de pijplijn zit.

Lees verder

Xpendy

U dacht dat u een abonnement opzegde maar ontdekt dat Xpendy u bijna 30 euro aanrekent? Of u betalingsherinneringen stuurt? ECC België legt uit hoe u best reageert.

Lees verder

Lees alle nieuws

In 't kort

  • 7 februari was Safer Internet Day, een dag die wereldwijd in het teken staat van veilig internet voor kinderen en jongeren. Een Europese webpagina en een Belgische website zetten alle acties en initiatieven in de kijker: https://www.saferinternetday.org/ en https://saferinternetday.be/nl.  Ook wij steunden dit initiatief door het Engelstalig lesmateriaal voor een veiliger internet in de kijker te zetten. Dit lesmateriaal is geschikt voor leerlingen van de middelbare school met een Engelse taalvaardigheid van 2 tot 5 jaar. Zo gaan we samen voor een veiliger internet!

  • Met dank aan een actie onder leiding van de Economische Inspectie van de FOD Economie paste Google een hele reeks zaken aan en verbeterde daarmee de consumentenrechten. Zo krijgt u voortaan betere informatie als u online koopt bij bv. Google Hotels, Google Play en Google Store.

  • Namaak- en andere onveilige producten blijft een thema dat bedrijven, autoriteiten en consumenten bezighoudt. Abac Baan, een organisatie die merken vertegenwoordigt, organiseerde een debat waarin belangrijke onlineplatforms uitlegden hoe ze de strijd aangaan tegen namaak. Ook de Inspectiedienst van de FOD Financiën en ECC België konden een woordje uitleg geven. Namaak houdt risico’s in voor de consument (gezondheid en veiligheid), voor de merken en onze interne markt. Herinnert u zich nog onze campagne #ImNotFake?

  • Interesse om te weten wat het Europees Parlement allemaal doet voor de consument? Een nieuwe webpagina met alle acties staat online! Zo kunt u zien dat Europa er echt wel is voor de consument.

  • Hebben covidbeperkingen uw pakketreis verpest? Het Europees Hof van Justitie oordeelt dat reizigers recht hebben op een prijsverlaging van hun pakketreis wanneer zij tijdens hun vakantie getroffen werden door onverwacht opgelegde coronamaatregelen.

  • Ook in een andere beslissing oordeelt het Europees Hof van Justitie in het voordeel van de reiziger. Zelfs wanneer u bij een touroperator aaneensluitende vluchten met verschillende luchtvaartmaatschappijen boekt die onderling geen juridische band hebben, bent u gedekt door het Europese passagiersrecht. Dit op voorwaarde dat het reisbureau de vluchten tegen een totaalprijs factureerde en dat de vluchten deel uitmaken van één enkel ticket voor het ganse traject. In deze rechtszaak ging het om aaneensluitende vluchten, samengevoegd door het reisbureau en zonder medeweten van de luchtvaartmaatschappijen.

  • Niet alleen burgers zijn slachtoffer van cybercriminaliteit. Ook bedrijven. Daarom lanceert de FOD Economie de campagne ‘Mijn zaak cyberveilig’. Die moet de KMO’s aanzetten tot het nemen van maatregelen die de cyberveiligheid van hun activiteiten verbeteren.

  • Midden maart is het Wereld Consumentenrechtendag. Het kabinet van staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming Bertrand organiseert een pop-upshop in samenwerking met verschillende spelers die te maken hebben met bescherming van de Consument. Zo zal het Europees Centrum voor de Consument ook bepaalde momenten aanwezig zijn met informatie over de diensten. Kom dus zeker eens langs in de week van 13 maart in de Nepshop te vinden op de VUB-campus (bij het gebouw E en het restaurant ’De Opinio’). Meer informatie volgt later!

Lees verder
Facebook
Twitter
Website
DISCLAIMER
ECC België is medegefinancierd door de Europese Unie, de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie en OOBC vzw.

De verwoorde visies en meningen zijn van de auteur(s) en stemmen niet noodzakelijk overeen met die van de Europese Unie, of het Uitvoerend Agentschap voor het midden- en kleinbedrijf (EISMEA), de FOD Economie of OOBC vzw. Deze laatste kunnen hiervoor niet verantwoordelijk worden gehouden.
  With the help of the European Commission
© 2024 Europees Centrum voor de Consument België - Hollandstraat 13 - 1060 Brussel
tel: 02 542 33 46 - www.eccbelgie.be
Uitschrijven