Xpendy, een niet transparante dienst die u tegen betaling helpt uw abonnement op te zeggen

Laatst aangepast op 28-02-23.

U wilde gewoon uw telecomabonnement, uw lidmaatschap van uw streamingplatform, uw fitnessabonnement of uw prime-account opzeggen. Maar intussen ontving u betalingsaanmaningen van Xpendy? Of erger nog, u ontdekte dat dit bedrijf uw bankrekening heeft gedebiteerd? Veel consumenten hebben ons over deze praktijken gecontacteerd. ECC België doet de praktijken van Xpendy uit de doeken, legt uit hoe u het best reageert en geeft advies om uw abonnement eenvoudig op te zeggen.

Zo lopen consumenten in de val

Xpendy is een Nederlands bedrijf dat in naam van haar klanten abonnementen opzegt die ze afsloten bij een derde bedrijf, vaak een bekend merk. Consumenten komen meestal via Google of een andere zoekmachine bij Xpendy terecht door ‘opzeggen’ en de naam van het bedrijf of merk in kwestie in tikken.

Na een klik op een zoekresultaat blijken ze zich op de webiste van Xpendy te bevinden. Dit terwijl zij ervan uitgaan dat ze op de website belanden van het bedrijf of merk waarbij ze het abonnement willen opzeggen. Tijdens de ‘annulatieprocedure’ nodigt Xpendy hen uit om hun persoonsgegevens (familienaam, voornaam, post- en e-mailadres) en bankgegevens in te voeren. Daarna moet de consument het proces bevestigen door op de knop ‘opzeggen’ te klikken. Het woord ‘opzeggen’ wordt aangevuld met de naam van het bedrijf of merk in kwestie.

Consumenten zijn ervan overtuigd dat ze enkel hun abonnement opzeggen als ze op deze knop klikken. Niets doet hen vermoeden dat Xpendy weldra hun bankrekening met 29,95 euro zal debiteren. Wie de betaling bij zijn bank betwist, ontvangt later betalingsaanmaningen.

Moet ik de betaling of betalingsherinneringen betwisten?

Geen knop met betaalverplichting? Geen betaling

Xpendy mag tegen betaling zijn diensten aanbieden om uw abonnement bij een derde bedrijf voor u te beëindigen. Het gaat hier om een gebruikelijke ‘mandaatsovereenkomst’ en is dus helemaal legaal. Xpendy zet in op goede SEO (Search Engine Optimisation of het gebruik van populaire zoekwoorden) waardoor het bedrijf bovenaan de resultatenlijst van zoekmachines verschijnt wanneer u trefwoorden zoals ‘opzeggen’ en de naam van het bedrijf in kwestie intikt.

Waar gaat Xpendy dan wel in de fout? De inbreuken tegen de Europese wetgeving situeert zich tijdens het aankoopproces op de website van Xpendy.

Europese regels verplichten onlineverkopers de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze te informeren over de aard en de totaalprijs van de overeenkomst. Het feit dat u moet betalen voor het verzenden van een opzegbrief in uw naam en hoeveel, staan onvoldoende zichtbaar vermeld tijdens het aankoopproces van Xpendy. Deze informatie staat enkel in kleine lettertjes in een vak boven de bestelknop. De zin in de kader geeft te discreet aan dat de consument door verder te gaan ‘akkoord gaat met een eenmalige afschrijving van 29,95’.

Nog volgens Europese regels moet de knop waarop u tijdens het aankoopproces moet klikken om uw bestelling af te ronden duidelijke en ondubbelzinnige tekst bevatten die aangeeft dat u verplicht bent te betalen (bv. ‘Nu betalen’, ‘Bestelling met betalingsverplichting’).

De knop op de website van Xpendy vermeldt enkel ‘Opzeggen’ en de naam van het betreffende bedrijf. Deze formulering is vaag en duidelijk niet in lijn met de Europese wetgeving.

 Aankoopproces Xpendy

De sanctie voor dit gebrek aan transparantie is duidelijk: het vermeende contract tussen u en Xpendy is nietig en u hoeft dus niets te betalen!

Het herroepingsrecht als redder in nood

Ook al zou de bestelknop van Xpendy een duidelijke en ondubbelzinnige tekst bevatten die een betalingsverplichting inhoudt, er is ook nog het herroepingsrecht. Dit geeft u 14 dagen bedenktijd om uw onlineaankoop te annuleren.

In principe kunt u geen terugbetaling meer vragen zodra de dienst volledig is uitgevoerd. In dit geval de verzending van de annuleringsbrief door Xpendy naar het betrokken bedrijf. Dit geldt enkel als u tijdens het aankoopproces:

  • uitdrukkelijk verzocht om de annulatiebrief onmiddellijk of binnen de 14 dagen te versturen

en

  • uitdrukkelijk erkende dat u uw herroepingsrecht geheel of gedeeltelijk verliest door gebruik te maken van de dienst tijdens de herroepingstermijn van 14 dagen.

In de praktijk doet u dit verzoek en die erkenning door vakjes aan te vinken. Maar Xpendy geeft u deze opties niet tijdens het aankoopproces. De Europese wetgeving is in dit geval duidelijk: als de verkoper de dienst tijdens de herroepingstermijn volledig uitvoert zonder voorafgaand verzoek of bevestiging van de consument, dan moet hij niets betalen als hij de aankoop binnen 14 dagen annuleert, ook al maakte hij gebruik van de dienst.

Besluit: u hoeft niets te betalen aan Xpendy, ook niet als die de opzeggingsbrief al naar het betrokken bedrijf heeft verzonden.

Wat kunt u ondernemen?

Hebt u een eenmalige automatische afschrijving van uw bankrekening opgemerkt? Neem contact op met uw bank om de betaling te betwisten en een terugbetaling te vragen.

Hebt u een betalingsaanmaning ontvangen? Betaal niets en stuur zo snel mogelijk, best binnen 14 dagen na ‘aankoop’, een e-mail naar Xpendy om het vermeende contract te betwisten. U kunt daarbij gebruikmaken van de juridische argumenten in dit artikel.

ECC tot uw dienst

Blijft Xpendy u toch nog lastigvallen en betalingsherinneringen sturen? Dien uw klacht in via ons online klachtenformulier en wij gaan voor u aan de slag.