Kredietkaart als wapen tegen dure ongewenste abonnementen

Laatst aangepast op 28-02-23.

ECC-Net waarschuwt al jaren voor malafide onlineverkopers die consumenten opzadelen met een duur ongewenst abonnement, vaak via kredietkaart. Als we de zwendelaars zelf niet kunnen aanpakken, dan vragen we toch de medewerking van de uitgevers van de kredietkaarten, zo redeneerde het Europese netwerk van consumentenbeschermingsautoriteiten (CPC Net). Op verzoek van het CPC Net pasten de marktleiders VISA, MasterCard en American Express hun regels aan zodat onlineverkopers op een correcte manier toestemming moeten krijgen van hun klanten voor ‘kaarttransacties met periodieke vervolgbetalingen’.

Abonnementenval: hoe gaan de oplichters te werk?

ECC-Net waarschuwt al jaren voor abonnementenvallen op het internet. U weet wel, die gratis stalen of proefpakketten, die eigenlijk een verdoken abonnement inhouden. De consument sluit ze online af maar is zich vaak niet bewust van het feit dat het om een abonnement gaat. De consument wordt gevraagd om zijn kredietkaartgegevens (of andere bankgegevens) in te geven om bv. verzendkosten voor het proefpakket te betalen, niet voor de vervolgbetalingen. Dit is uiteraard een misleidende handelspraktijk.

Meer dan de helft van alle EU-burgers werd al slachtoffer van oplichting op het internet. Volgens een onderzoek van de Europese Commissie raakte een op de tien van die slachtoffers opgezadeld met een duur ongewenst abonnement. Dat lijkt veel? Niet nu u weet dat de oplichters consumenten niet of onduidelijk informeerden over hoeveel en hoe vaak ze precies moesten betalen.

CPC Net zocht samen met kredietkaarten naar een oplossing

Gealarmeerd door ECC-Net en verontrust door het groot aantal slachtoffers van abonnementenvallen, zocht het Europese netwerk van consumentenbeschermingsautoriteiten (CPC Net) naar een oplossing en ontdekte dat de wijze waarop de kredietkaartmaatschappijen kaarttransacties via hun betaalnetwerk toestaan niet waarborgen dat de consumenten op een correcte wijze toestemming verleenden voor kaarttransacties met periodieke vervolgbetalingen. En dit is in strijd met de richtlijn betalingsdiensten en derichtlijn oneerlijke handelspraktijken.

Daarom zocht het CPC Net, waarvan de Belgische Economische Inspectie lid is, samen met de marktleiders VISA, MasterCard en American Express, naar een oplossing wat resulteerde in aangepaste regels.

Het CPC-netwerk zal in de toekomst actief toezicht houden op de uitvoering van deze toezeggingen, en de nationale autoriteiten zullen verdere actie ondernemen als het aanvullende problemen vaststelt.

Overzicht van de aangepaste regels van drie marktleiders

VISA

Onlineverkopers moeten op de webpagina waar kopers hun kaartgegevens moeten invoeren én op de afrekenpagina duidelijk communiceren over:

  • de duur van de proefperiode, het kennismakingsaanbod, of de promotie
  • het bedrag van de betaling(en)
    • dat onmiddellijk verschuldigd is. Ook al is dat nul euro
    • dat later verschuldigd is voor elke terugkerende betaling op een vaste datum of gedurende een vaste termijn

MasterCard

Webshops moeten op de webpagina waar kopers hun kaartgegevens moeten invoeren duidelijk communiceren over:

  • de aangerekende prijs
  • de frequentie van de betalingen
  • de voorwaarden van elk proefabonnement zoals:
    • de eventuele instapkosten
    • de duur van het proefabonnement
    • het bedrag en de frequentie van de automatische afschrijvingen voor het abonnement na de proefperiode

American Express

Onlineverkopers moeten:

  • duidelijk communiceren over alle materiële voorwaarden van de aanbieding. O.a. ook over het bedrag van de terugkerende betalingen die worden aangerekend totdat de consument het abonnement opzegt.
  • een schriftelijke herinnering sturen naar consumenten die ingingen op een proefaanbod en dit vóór de eerste aanrekening van terugkerende kosten. Zo beschikt de consument over een redelijke termijn om het abonnement op te zeggen. 

ECC tot uw dienst

De regels die VISA, MasterCard en American Express opleggen aan de webshops bieden zeker extra bescherming aan consumenten. Maar de juiste reflexen voordat u bestelt, voorkomt dat u in de val loopt van malafide webwinkels. Ook de WebshopCheck helpt u daarbij.

Liep u toch in een abonnementenval?

  • Dien onmiddellijk (zeker binnen de 14 dagen na de levering) schriftelijk een klacht in bij de verkoper om de aankoop te betwisten en te annuleren. Vraag om een terugbetaling van de onterecht geïnde bedragen. Bewaar een kopie van alle correspondentie. U kunt daarvoor gebruikmaken van de voorbeeldbrief ‘Gratis stalen’.
  • Gaf u uw kredietkaartgegevens door? Blokkeer de kaart zodat geen nieuwe bedragen geïd kunnen worden. Teken ook bewaar aan bij de kredietkaartuitgever en probeer zo de onterecht geïnde bedragen terug te krijgen.

Wilt u een abonnement opzeggen dat online correct is afgesloten?

Kende u de voorwaarden voordat u het aanging? Dan leggen we u uit hoe u dat best doet.

Nood aan gratis hulp en advies?

Contacteer onze juristen. Zij helpen u graag!