Nieuwsbrief van 30 november 2021


Frauduleuze brandhoutverkopers op het internet

Sinds vorige winter melden consumenten frauduleuze onlineverkopers van brandhout en pellets. Helaas zijn die nog altijd actief. Ontdek hoe u niet in hun val trapt en deze winter niet in de kou blijft staan.


Lees verder

Nieuwe EU-wetgeving versterkt uw consumentenrechten

De Europese Unie zit niet stil op vlak van consumentenbescherming. Zo komen er nieuwe regels over garantie, digitale producten, marktplaatsen, oneerlijke handelspraktijken en passagiersrechten voor treinreizigers. Nieuwsgierig naar wat er in de pijplijn zit voor volgend jaar? We geven een overzicht.


Lees verder

Abonnement bij Nederlands bedrijf opzeggen

Hebt u een abonnement bij een Nederlands bedrijf en wilt u dat opzeggen? Dat kan zolang u de Nederlandse regels respecteert.

Lees verder

Hoeveel talen spreekt u online?

Klant is koning. Toch? Mogen we dan verwachten dat buitenlandse webshops ons in het Nederlands bedienen? Ontdek het antwoord en hoe het in onze buurlanden zit.

Lees verder

Arrivederci Alitalia

De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia heeft op 15 oktober 2021 al haar activiteiten gestaakt. Hebt u nog ongebruikte vliegtickets of een (corona)voucher? Dan hebt u recht op terugbetaling.

Lees verder

Vraag van de maand

Ik heb een vliegticket geboekt via een boekingssite, dus niet rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij. Mijn vlucht is geannuleerd en ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Met wie kan ik contact opnemen?

Lees verder

Opgelost!

Het kinderbed dat mevrouw D.S. online bestelde en betaalde, kwam onvolledig aan. Drie maanden later had ze de ontbrekende onderdelen nog altijd niet ontvangen. Benieuwd hoe dit afliep voor mevrouw D.S?

Lees verder

Lees alle nieuws

In't kort

  • Vanaf morgen tellen we op Facebook af naar kerstmis. Van 1 tot 24 december krijgt u elke dag een handige tip over uw rechten als consument. Wordt u een trouwe volger?

  • Vliegt u binnenkort naar Portugal? Vanaf 1 december 2021 moet u een negatief testresultaat voorleggen. Ook al bent u gevaccineerd. Uw Covid Safe Ticket volstaat dan niet meer. Inreisvoorwaarden voor andere Europese landen vindt u op Re-open EU.

  • Wie van een Belgische reisorganisator een voucher met geldigheidsduur van 12 maanden ontving voor een reis geannuleerd voor 20 juni 2020, een zogenaamde coronavoucher, heeft intussen recht op een terugbetaling. Reisorganisaties met terugbetalingsproblemen kunnen hiervoor weldra geld lenen bij de federale overheid. Europa gaf intussen groen licht voor dit tegoedbonnenfonds.

  • Onder het motto ‘Wees slimmer dan een phisher’, lanceerde Safeonweb een app die het grote publiek moet waarschuwen voor cyberdreigingen en nieuwe vormen van online oplichting zoals phishingberichten. Deze berichten worden de wereld ingestuurd door oplichters die er op uit zijn via elektronische weg bankgegevens te ontfutselen en rekeningen te plunderen.

  • Een belangrijk bericht voor Sinterklaas! Tussen 2020 en 2021 nam België deel aan een Europese controlecampagne van speelgoed voor kinderen jonger dan drie jaar. De resultaten zijn verontrustend: 17 van de 18 onderzochte speelgoedartikelen voldoen niet aan de eisen.

  • Zoekt u naar duurzame eindejaarsgeschenken? Bekijk de groene marketing van het bedrijf met een kritisch oog: meent het bedrijf het of doet het zich duurzamer voor dan het werkelijk is? ‘Groene leugens’ kunt u melden bij het Meldpunt van de Economische Inspectie.

  • Vinted, een populair tweedehandsplatform, wordt verdacht van het overtreden van de Europese privacyregels. Verkopers klagen dat ze een kopie van hun identiteitskaart moeten sturen om hun geld te ontvangen. Ook ECC België ontving hierover al klachten. Europese toezichthouders stellen een onderzoek in.

  • Een nieuwe studie van OESO en EUIPO neemt namaak in e-commerce onder de loep en ontdekt een stijgende trend. Namaakverkopers richten zich meer en meer rechtstreeks tot consumenten met een eigen website of via bekende platforms. De goederen, vooral afkomstig uit China, worden grotendeels verstuurd in containers, maar ook vaker in individuele pakketten. Opletten geblazen als consument dus. Als de douane een pakket met namaakgoederen onderschept, bent u rechtstreeks betrokken met alle gevolgen van dien!

  • Goed nieuws voor luchtvaartpassagiers! 16 luchtvaartmaatschappijen, waaronder Air France, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Ryanair en TAP beloven reizigers beter te informeren en tijdig terug te betalen na een vluchtannulatie door de pandemie.

Lees verder
Facebook
Twitter
Website
DISCLAIMER
ECC België is medegefinancierd door de Europese Unie, de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie en OOBC vzw.

De verwoorde visies en meningen zijn van de auteur(s) en stemmen niet noodzakelijk overeen met die van de Europese Unie, of het Uitvoerend Agentschap voor het midden- en kleinbedrijf (EISMEA), de FOD Economie of OOBC vzw. Deze laatste kunnen hiervoor niet verantwoordelijk worden gehouden.
  With the help of the European Commission
© 2024 Europees Centrum voor de Consument België - Hollandstraat 13 - 1060 Brussel
tel: 02 542 33 46 - www.eccbelgie.be
Uitschrijven