Kopen op een onlineplatform

Uw droomhorloge niet gevonden via een gewone website? Op zoek naar een tweedehandse megadeal? Of een hotel of vlucht aan de beste prijs? Dan belandt u al snel op een onlineplatform.

Via één enkele website, hebt u toegang tot honderden of zelfs duizenden producten en diensten aangeboden door verkopers van overal ter wereld. Met behulp van zoekmachines, kunt u uw zoekopdrachten personaliseren en gemakkelijk de prijzen vergelijken. Kortom, een aanbod op maat.

Kopen op een platform is niet zonder risico. Stel u daarom de volgende vragen:

  • Wat is de rol van het platform? 
  • Met wie sluit ik een contract?
  • Hoe voorkom ik oplichting? 

Wat is de rol van het platform?

Meestal verkoopt de onderneming die het online verkoopplatform beheert zelf geen producten en diensten. Maar zij geeft derden (professionele of particuliere verkopers) de kans hun producten en diensten via dit onlineplatform te koop aan te bieden. Deze verkopers kunnen zo de logistiek van het platform (lay-out, bestelprocedure, betalingssysteem ...) gebruiken om contracten te sluiten met consumenten.

Aankopen die u op het platform doet, zijn niet bindend voor de platformbeheerder. Bij problemen met de bestelling kunt u zich dus niet tot hem richten. Al fungeren bepaalde platforms wel als tussenpersoon tussen de verkoper en de consument in geval van een geschil.

Wie is de verkoper?

Vóórdat u koopt op een onlineplatform, controleert u best eerst in de aanbieding wie de verkoper is. Het platform is namelijk verplicht u voor elk te koop aangeboden product of dienst de contactgegevens van de betrokken verkoper te geven.

Waarom? Omdat alleen de verkoper aansprakelijk is in geval van een probleem met uw aankoop.

Ook kunt u zo nagaan of de verkoper een handelaar is of een particuliere verkoper, en of hij gevestigd is binnen of buiten de EU. Is de verkoper een particulier? Dan bent u niet beschermd door het consumentenrecht, zoals het herroepingsrecht en de wettelijke garantie. Is de professionele verkoper gevestigd buiten de EU? In geval van problemen, zal het moeilijk zijn uw rechten te doen gelden.

Hoe voorkomt u oplichting?

Platforms zijn niet verplicht de werkelijke identiteit van de verkopers te controleren. Oplichters maken hiervan gebruik om misleidende of zelfs fictieve aanbiedingen te plaatsen.

Let goed op, want platforms stellen doorgaans in hun gebruiksvoorwaarden dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de aanbiedingen, foto’s en andere informatie die daarin worden gepost door de verkopers. U kunt dus niet terecht bij het platform wanneer u slachtoffer bent van een frauduleuze aanbieding. 

Om fraude te beperken, bieden bepaalde onlineplatforms een centraal betaalsysteem op hun website aan. Eenmaal het product geleverd of de dienst werd uitgevoerd, verstuurt het platform het geld naar de verkoper. Bij problemen kunt u het platform verwittigen, zodat het geld wordt tegengehouden zolang het geschil niet is opgelost.

Betaal dus steeds via het platform en geef nooit gevolg aan vragen van verkopers om de verkoop of de betaling buiten het platform te doen, bv. via e-mail. 

Wees voorzichtig met de te gebruiken betaalwijze. Geef de voorkeur aan de kredietkaart. Dan kunt u zich eventueel verzetten tegen uw betaling.