Uw onlineaankoop terugsturen naar de verkoper

Kwam uw onlinebestelling niet correct aan of bent u niet gelukkig met de aankoop? In beide gevallen, mits enkele uitzonderingen, kan het product terug naar de verkoper.

Waarop moet ik letten als ik een aankoop retourneer?

  1. Stuur uw pakket nooit terug zonder voorafgaande goedkeuring van de verkoper. In principe zorgt de verkoper zelf voor het ophalen van een niet-conforme of beschadigde levering.
  2. Volg de procedures van de verkoper, als die er zijn. Vraag er expliciet naar.
  3. Check of het terugzendadres juist is: de hoofdzetel en het magazijn kunnen van locatie verschillen. Twijfelt u? Contacteer de handelaar.
  4. Bij herroeping, respecteer de terugzendtermijn van veertien dagen, te rekenen vanaf ontvangst van de informatie over de terugzendprocedure van de verkoper.
  5. Kies een beveiligde verzendingsmethode, en hou uw bewijsjes bij.
  6. Verpak de goederen met zorg. Gebruik hiervoor bij voorkeur de originele verpakking. Al is dit niet verplicht, ook niet als het om een terugzending onder garantie gaat.

Wie betaalt de terugzendkosten?

Dat hangt af van de reden van de retour.

  • Is de levering niet-conform de bestelling, dan moet de verkoper instaan voor de retourkosten.

  • Stuurt u het pakje terug omdat de inhoud niet bevalt, dan moet u zelf de terugzendkosten betalen. Tenzij de verkoper u hierover vóór het plaatsen van de bestelling niet duidelijk informeerde. In de praktijk bieden talrijke onlineverkopers gratis retourneren aan.

Goed om te weten: wilt u een pakket binnen de EU verzenden? Dankzij deze vergelijkingsmodule, kunt u de prijzen voor brieven en pakketten van 500 gram tot 5 kilo van verschillende pakketbezorgingsdiensten vergelijken.

Wie is verantwoordelijk voor verloren of beschadigde retourzendingen?

Dat hangt ervan af.

  • Bood de handelaar gratis retourneren aan, bv. door u een voorafbetaald terugzendlabel te bezorgen, dan is hij verantwoordelijk en moet hij u terugbetalen.

  • Hebt u het terugzenden zelf geregeld, contacteer dan de pakjesdienst die u conform zijn voorwaarden zal vergoeden. Stuurt u een dure aankoop terug? Weet dat de vergoedingen van de vervoerders zoals voorzien in zijn algemene voorwaarden meestal beperkt zijn. U doet er dan goed aan het product verzekerd terug te sturen. Bewaar steeds het terugzendbewijs.

Meer detail hierover leest u in ‘Online kopen: wat als de retourzending niet of beschadigd aankomt bij de webshop? Wie draagt het financiële risico?’.