Nieuwsbrief van 12 april 2024


Trap niet in de val van oplichters, fraudeurs en misleiders dankzij onze tips.

Oplichting: vernieuwde rubriek op onze website

ECC België ontving 1.905 klachten in 2023 van consumenten die zich opgelicht voelen. Elke slachtoffer is er één te veel. Daarom binden we de strijd tegen fraude aan met een vernieuwde rubriek op de website. Ontdek ze hier!


Lees verder

ECC-Net overlegt én nodigt consumenten uit in Mechelen

Terwijl juristen en directeurs van ECC-Net samen zoeken naar efficiënte en vernieuwende werkmethoden om consumenten sneller en succesvol te helpen, ontvangt onze partner, Europa Direct Antwerpen, u op 16 april met open armen in het Predikheren in Mechelen.


Lees verder
Influencers overtreden soms de wet. Kijk uit voor deze 3 fouten.

Influencers respecteren niet altijd de wet

Merken en bedrijven zetten massaal in op advertenties op sociale media om hun producten en diensten aan de man te brengen en doen daarvoor ook beroep op influencers. Helaas is het niet altijd duidelijk dat hun berichten de bedoeling hebben om producten en diensten aan te prijzen of te verkopen. Daarom vroeg ECC-Net op Safer Internet Day 2024 aan influencers om de regels over commerciële communicatie te respecteren en zo jonge consumenten te beschermen.


Lees verder

Komt er een Europese Car-Pass?

De Car-Pass zorgt in België voor een spectaculaire daling van kilometerfraude met tweedehandswagen. Het Belgische voorzitterschap wil die dan ook uitrollen in heel Europa en maakt daarvan een prioriteit.


Lees verder

Euro 2024 en de Olympische & Paralympische Spelen 2024

Frankrijk en Duitsland hosten dé sportevenementen van het jaar. Zou u graag een of meerdere wedstrijden bijwonen? Wij vertellen u hoe u nog veilig aan tickets geraakt en geven tips voor uw reis en verblijf.


Lees verder

Ti84shop.nl

Bijna 200 consumenten melden ons dat de onlineverkoper Ti84shop.nl bestellingen en betalingen aanvaardt maar niet levert. Bent u betrokken? We leggen uit wat u kunt doen.

Lees verder

Norwegian Lab

Doet de naam TComplex, Craveless, Hair and Skin of Norwegian Lab een belletje rinkelen? Werd u verrast door een ongewenst abonnement dat u moet betalen via Riverty? Lees dan verder.

Lees verder

Refurbished

Refurbished, een Nederlandse verkoper van tweedehands elektronica, zorgt voor heel wat ontevreden consumenten. Momenteel antwoordt de firma niet op onze pogingen tot bemiddeling.

Lees verder

Vraag van de maand

Het is vaak verleidelijk om op een Facebook-advertentie te klikken, maar hoe weet ik of de website erachter betrouwbaar is?

Lees verder

Lees alle nieuws

In 't kort

  • De Europese Commissie heeft onlangs haar ‘Passenger Mobility Package’ gepresenteerd om de passagiersrechten en de informatie voor reizigers te verbeteren. Het netwerk van Europese Consumentencentra heeft vanuit haar 20-jarige expertise de voorgestelde maatregelen bestudeerd en erkent de inspanningen om passagiersrechten te versterken, maar besluit ook dat er nog steeds ruimte is voor verbetering op verschillende gebieden, zoals eisen voor luchtvaartmaatschappijen en handhavingsautoriteiten.

  • Ontvangt u ongewenste of misleidende reclame? Hebt u vragen over contracten of facturen van energieleveranciers? Wilt u meer weten over verplichte en facultatieve verzekeringen? Kortom, zit u met een vraag of probleem als consument en weet u niet waar u terecht kunt voor een antwoord of oplossing? Consumerconnect.be, gidst u naar de juiste dienst. Ook ECC België maakt deel uit van het platform, zo vinden consumenten hun weg naar ECC bij een probleem met een handelaar in een andere EU-lidstaat.

  • Niet alleen ECC België ontvangt heel wat klachten over fraude en oplichting. Ook via het meldpunt.be van de Economische Inspectie lopen hierover veel klachten binnen. Om consumenten beter te informeren en bewust te maken, lanceerde de FOD Economie www.stopbedrog.be. Neem 10 seconden en stop bedrog!

  • Botste u al op aantrekkelijke aanbiedingen van Temu op het internet? Waakzaamheid is geboden met dit platform. De federatie van Duitse consumentenorganisaties (vzbv) heeft TEMU gewaarschuwd nadat zij enkele overtredingen op de online marktplaats had vastgesteld. Omdat het platform niet reageert, overweegt vzbv een rechtszaak.

  • Het Europees Hof van Justitie deed in de eerste maanden van 2024 enkele interessante uitspraken in zaken over de rechten van vliegtuigpassagiers:

    • Als uw vlucht met vertraging aankomt op uw reisbestemming, hebt u onder bepaalde voorwaarden recht op een forfaitaire vergoeding. Beslist u om een met vertraging aangekondigde vlucht niet te nemen of alternatief vervoer te regelen waarmee u met minder vertraging aankomt, dan hebt u geen recht op die vergoeding. Zo oordeelt het Europees Hof van Justitie. U lijdt dan immers geen tijdsverlies.

    • Is uw vlucht geannuleerd? Dan hebt u recht op een nieuwe vlucht of de terugbetaling van uw reservering. Kiest u voor een terugbetaling, dan wordt het bedrag in geld overgemaakt naar uw bankrekening. Maar soms stellen luchtvaartmaatschappijen u een voucher of andere diensten voor. Dat mag op voorwaarde dat zij u hiervoor schriftelijk toestemming vragen. Het Europees Hof van Justitie beslist dat het invullen van een onlineformulier hetzelfde is als schriftelijk toelating geven. Op voorwaarde dat de luchtvaartmaatschappij eerlijke, duidelijke en volledige informatie gaf over de verschillende terugbetalingsopties.

  • Op 18 april organiseren de Europese Commissie en het Belgische voorzitterschap van de Raad van de EU een ‘European Consumer Summit’. De insteek: samen de toekomst vormgeven. De top brengt belanghebbenden uit alle EU-lidstaten samen, waaronder beleidsmakers, academici, consumenten-en bedrijfsorganisaties. Ook het netwerk van Europese Consumentencentra ontving een uitnodiging om zijn visie te delen.

Lees verder
Facebook
Twitter
Website
DISCLAIMER
ECC Belgiƫ is medegefinancierd door de Europese Unie, de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie en OOBC vzw (Test Aankoop).

De verwoorde visies en meningen zijn van de auteur(s) en stemmen niet noodzakelijk overeen met die van de Europese Unie, of het Uitvoerend Agentschap voor het midden- en kleinbedrijf (EISMEA), de FOD Economie of OOBC vzw (Test Aankoop). Deze laatste kunnen hiervoor niet verantwoordelijk worden gehouden.
  With the help of the European Commission
© 2024 Europees Centrum voor de Consument België - Hollandstraat 13 - 1060 Brussel
tel: 02 542 33 46 - www.eccbelgie.be
Uitschrijven