Hebt u een factuur ontvangen van Norwegian Lab? Dit is ons advies

Laatst aangepast op 14-02-24.

Norwegian Lab, een verkoper van voedingssupplementen onder de namen TComplex, Craveless en Hair and Skin, zadelt heel wat consumenten op met een ongewenst abonnement. Deze praktijk is verboden. Ontving u een betalingsverzoek van Norwegian Lab of de betaaldienst Riverty, maar betwist u die? We leggen uit hoe u dat best aanpakt.

Deze bedrijven bieden een gratis kennismakingspakket of proefperiode aan voor het testen van voedingssupplementen maar zadelt geïnteresseerden op met een ongewenst abonnement.

De consumenten voelen zich dan ook terecht misleid. Als een abonnement start zonder dat de consument zich hiervoor heeft aangemeld, spreken we van een afgedwongen aankoop.

En dan het sterkste van al: consumenten ontvangen wel rekeningen, maar vaak géén producten.

Wat zegt de wet?

De wettelijke sanctie ten gevolge van afgedwongen aankoop is zeer duidelijk: u dient niet te betalen en ook het product moet u niet terugsturen. Als u die al ontving.

Wat u moet doen

Zit u vast aan een ongewenst abonnement? Dan reageert u best zo:

  1. Niet betalen!Tenzij u instemde met een abonnement voordat u uw persoonsgegevens aan het bedrijf gaf.
  2. Betwist het abonnementStuur een e-mail ([email protected]) of brief naar Norwegian Lab.  Vermeld dat u nooit een overeenkomst voor een abonnement hebt afgesloten.
  3. Informeer Riverty dat u het abonnement betwistOntving u een betalingsaanmaning van een incassobureau? Bezorg het bureau een kopie van uw schrijven naar Norwegian Lab.
  4. Bewaar alle bewijsstukkenBewaar schermafbeeldingen van het aanbod, een kopie van uw correspondentie enz.
  5. Betaal het proefpakket of de proefperiodeDe inhoud van de advertentie wijzigt regelmatig. Soms is het proefpakket of de proefperiode betalend. Soms zijn ze gratis. Ging u in op een betalend aanbod, dan moet u die rekening wél betalen.
  6. Blokkeer uw kredietkaartBeschikt de verkoper over uw kredietkaartgegevens? Laat uw kredietkaart dan blokkeren via CardStop (telefoonnummer 078 170 170). Zo kan de handelaar geen nieuwe betalingen innen. Teken ook bezwaar aan de uitgever van uw kaart via mijnkaart.be. Zo kunt u onterecht geïnde bedragen proberen terug te vorderen.
  7. Doe meldingDien een klacht in bij het meldpunt van de FOD Economie. Zo kunnen de inspectiediensten achter de daders aangaan.

ECC tot uw dienst

Blijft u betalingsverzoeken ontvangen nadat u het ongewenste abonnement betwist hebt? Stel een duidelijk dossier op met de belangrijke stukken en stuur het ons door via het klachtenformulier op onze website. Op dit moment kunnen we nog oplossingen bekomen via onze Noorse collega’s van ECC-Net.