Vlucht geannuleerd, wat nu?

Uw vlucht is geannuleerd. Niets aan te doen. Maar u kunt er wel iets méé doen. Want u hebt altijd recht op een andere vlucht of een terugbetaling en bijstand. U vindt hier alle uitleg.

Vlucht geannuleerd: waarop hebt u recht?

 Zelfs als u uw ticket maanden op voorhand koopt, bestaat de kans dat de luchtvaartmaatschappij uw vlucht annuleert. Om welke reden de vlucht ook geannuleerd werd, u hebt hoe dan ook de keuze tussen: 

  • een nieuwe vlucht 
  • de terugbetaling van uw reservering

U gaat voor een nieuwe vlucht? Dan hebt u ook recht op: 

  • maaltijden en verfrissingen, in verhouding tot de wachttijd
  • twee gratis telefoongesprekken, e-mails of faxberichten
  • overnachting in een hotel en vervoer ernaartoe, indien nodig

Wanneer kunt u een schadevergoeding vragen?

Of u nu kiest voor een nieuwe vlucht of de terugbetaling van uw reservering, u mag een schadevergoeding vragen wanneer uw vlucht geannuleerd wordt, tenzij u hiervan tijdig werd geïnformeerd:

  • minstens 2 weken voor uw vertrek
  • tussen 2 weken en 7 dagen voor uw vertrek én u een nieuwe vlucht aanbood die hoogstens 2 uur vroeger vertrekt en hoogstens 4 uur later aankomt dan uw oorspronkelijke, geannuleerde vlucht
  • minder dan 7 dagen voor uw vertrek én u een nieuwe vlucht aanbood die hoogstens 1 uur vroeger vertrekt en hoogstens 2 uur later aankomt dan uw oorspronkelijke, geannuleerde vlucht

Opgelet: De luchtvaartmaatschappij dient deze vergoeding niet te betalen indien de annulatie te wijten is aan buitengewone omstandigheden of overmacht.

Hoeveel bedraagt de schadevergoeding?

Voldoet u aan bovenvermelde voorwaarden? Dan kunt u een financiële vergoeding krijgen per passagier voor een bedrag van:

  • 250 euro voor vluchten tot en met 1500 km
  • 400 euro voor vluchten van meer dan 1500 km binnen de Europese Unie, én voor vluchten tussen 1500 en 3500 km buiten de EU
  • 600 euro voor andere vluchten

Maar dit bedrag kan worden gehalveerd als u een andere vlucht krijgt, waarvan het aankomstuur:

  • binnen de 2 uur na uw oorspronkelijke aankomstuur ligt, voor een afstand van 1500 km of minder
  • binnen de 3 uur na uw oorspronkelijke aankomstuur ligt, voor een afstand van meer dan 1500 km binnen de Europese Unie, én voor een afstand tussen 1500 en 3500 km buiten de EU
  • binnen de 4 uur na uw oorspronkelijke aankomstuur ligt, voor andere vluchten

En wat bij overmacht?

Is uw vlucht geannuleerd door overmacht? De luchtvaartmaatschappij moet u sowieso nog de maaltijden, verfrissingen, telefoongesprek en hotel bieden tot aan uw vlucht. Wat de luchtvaartmaatschappij niet moet doen, is u de compensatie betalen.

Maar wat is een geval van overmacht? Onder andere:

  • politieke instabiliteit
  • moeilijke weersomstandigheden
  • veiligheidsrisico’s
  • stakingen

Een technisch probleem? Dat beschouwt het Hof van Justitie van de Europese Unie op zich niet als overmacht.

Goed om weten: Niet overtuigd van de reden opgegeven door de luchtvaartmaatschappij? Vul dan het klachtenformulier voor luchtvaartpassagiers en doe beroep op een van de controle-instanties die de Europese Commissie en de lidstaten hiervoor aanstelden. U raadpleegt de bevoegde instantie van het land waar uw vliegtuig had moeten opstijgen. Vertrekt u uit een niet-EU-land? Neem dan contact op met de bevoegde instantie in uw land van aankomst.