In 't kort

Laatst aangepast op 10-04-24.
  • De Europese Commissie heeft onlangs haar ‘Passenger Mobility Package’ gepresenteerd om de passagiersrechten en de informatie voor reizigers te verbeteren. Het netwerk van Europese Consumentencentra heeft vanuit haar 20-jarige expertise de voorgestelde maatregelen bestudeerd en erkent de inspanningen om passagiersrechten te versterken, maar besluit ook dat er nog steeds ruimte is voor verbetering op verschillende gebieden, zoals eisen voor luchtvaartmaatschappijen en handhavingsautoriteiten.

  • Ontvangt u ongewenste of misleidende reclame? Hebt u vragen over contracten of facturen van energieleveranciers? Wilt u meer weten over verplichte en facultatieve verzekeringen? Kortom, zit u met een vraag of probleem als consument en weet u niet waar u terecht kunt voor een antwoord of oplossing? Consumerconnect.be, gidst u naar de juiste dienst. Ook ECC België maakt deel uit van het platform, zo vinden consumenten hun weg naar ECC bij een probleem met een handelaar in een andere EU-lidstaat.

  • Niet alleen ECC België ontvangt heel wat klachten over fraude en oplichting. Ook via het meldpunt.be van de Economische Inspectie lopen hierover veel klachten binnen. Om consumenten beter te informeren en bewust te maken, lanceerde de FOD Economie www.stopbedrog.be. Neem 10 seconden en stop bedrog!

  • Botste u al op aantrekkelijke aanbiedingen van Temu op het internet? Waakzaamheid is geboden met dit platform. De federatie van Duitse consumentenorganisaties (vzbv) heeft TEMU gewaarschuwd nadat zij enkele overtredingen op de online marktplaats had vastgesteld. Omdat het platform niet reageert, overweegt vzbv een rechtszaak.

  • Het Europees Hof van Justitie deed in de eerste maanden van 2024 enkele interessante uitspraken in zaken over de rechten van vliegtuigpassagiers:
    • Als uw vlucht met vertraging aankomt op uw reisbestemming, hebt u onder bepaalde voorwaarden recht op een forfaitaire vergoeding. Beslist u om een met vertraging aangekondigde vlucht niet te nemen of alternatief vervoer te regelen waarmee u met minder vertraging aankomt, dan hebt u geen recht op die vergoeding. Zo oordeelt het Europees Hof van Justitie. U lijdt dan immers geen tijdsverlies.

    • Is uw vlucht geannuleerd? Dan hebt u recht op een nieuwe vlucht of de terugbetaling van uw reservering. Kiest u voor een terugbetaling, dan wordt het bedrag in geld overgemaakt naar uw bankrekening. Maar soms stellen luchtvaartmaatschappijen u een voucher of andere diensten voor. Dat mag op voorwaarde dat zij u hiervoor schriftelijk toestemming vragen. Het Europees Hof van Justitie beslist dat het invullen van een onlineformulier hetzelfde is als schriftelijk toelating geven. Op voorwaarde dat de luchtvaartmaatschappij eerlijke, duidelijke en volledige informatie gaf over de verschillende terugbetalingsopties.

  • Op 18 april organiseren de Europese Commissie en het Belgische voorzitterschap van de Raad van de EU een ‘European Consumer Summit’. De insteek: samen de toekomst vormgeven. De top brengt belanghebbenden uit alle EU-lidstaten samen, waaronder beleidsmakers, academici, consumenten-en bedrijfsorganisaties. Ook het netwerk van Europese Consumentencentra ontving een uitnodiging om zijn visie te delen.