Nieuwjaarswensen 2021

Onze allerbeste wensen voor 2021

 

Ja wadde ... een eindejaarsboodschap schrijven om 2020 af te sluiten, gericht aan jullie, onze consumenten en volgers, vanachter mijn thuisbureau. Ja, ik ben een van de gelukkigen die kan thuiswerken en zelfs op mijn eigen werkplek (de kamer van mijn zoontje).

Andere jaren blikten we terug op leuke projecten en interessante ontmoetingen. Dit jaar zou ik schrijven over het fantastische 15de verjaardagsjaar dat we als netwerk van Europese Consumentencentra zouden vieren met allerlei evenementen en communicatiecampagnes voor alle consumenten in Europa.

Maar helaas, dit jaar denken we aan één woord of nee twee: corona en COVID-19. Twee woorden die voor elk van ons een eigen impacterende beleving hebben gehad en nog steeds hebben.

Sinds maart 2020 is het hele team van ECC België thuis aan het werk. We werden overspoeld met klachten. Verontruste consumenten met tickets voor een reis of evenement die geannuleerd werden, of wiens levering van online-aankopen uitbleef, hebben we zo goed als mogelijk geholpen vanuit onze woonkamer, keuken of slaapkamer via telefoon en via mail. Zonder dat we altijd een pasklaar en duidelijke antwoord konden geven. Het was vooral geduld uitoefenen, want ook de bedrijven moesten een krachtinspanning leveren om gepaste maatregelen te bedenken en de schade te beperken tijdens deze moeilijke economische tijden. 

Ook lidstaten ondernamen crisismaatregelen en lieten bijvoorbeeld vouchers toe in plaats van terugbetaling voor geannuleerde reizen en evenementen. De Europese Commissie vaardigde richtlijnen uit. Dit hielp ons zeker om duidelijkere antwoorden te geven. Toch hebben we ook veel consumenten moeten teleurstellen, die effectief hun reis moesten inruilen voor een voucher terwijl dit hen echt niet paste of nog wachten op een terugbetaling.

Nu 9 maanden en 17.933 consumentenvragen later, waarvan 5.800 naar aanleiding van corona bevestigen de cijfers dat mijn team een ongelooflijke inspanning heeft geleverd dit jaar. Ik word er zelfs emotioneel van. Vier fulltime juristen, een stagiaire en een juridische assistente hebben dit gebolwerkt, en allemaal op afstand van elkaar, zonder elkaars nabije steun. Met veel tevreden consumenten tot gevolg. Maar helaas ook teleurgestelde consumenten voor wie bijvoorbeeld de terugbetaling niet gedekt werd door wetgeving of algemene voorwaarden van hun overeenkomst.

En ons verjaardagsjaar? Wel, het netwerk heeft elke maand een informatiecampagne gelanceerd over een van de 12 door ons geselecteerde thema’s, vooral via sociale media en nieuwsbrieven. Zo kwamen o.a. duurzaamheid, e-commerce, passagiersrechten en oplossingen voor consumentenproblemen aan bod. Ook een rapport over wat het ECC-Net de afgelopen 15 jaar voor de consument betekende, werd uitgegeven. Ook de netwerk coördinator en de communicatieverantwoordelijke van ECC België hebben hun handen vol gehad om dit in goede banen te leiden.

Dus ja, we hebben er een pittig jaar (bijna) opzitten en het enige wat mij, als verantwoordelijke van ECC België, nog echt rest is om mijn team opnieuw te bedanken voor hun ongelooflijke inzet in dit bizarre coronajaar – ik ben trots op hen!

En jullie, onze trouwe nieuwsbrieflezers, jullie waren alvast dit jaar onze nieuwsbrief-corona-bubbel. Hopelijk blijven jullie ook volgend jaar trouwe lezers. Bedankt voor jullie steun, op jullie eigen manier!

We zijn hoopvol voor een coronavrij 2021. Alvast onze beste wensen! En vergeet niet onze gratis kalender aan te vragen.

Veel liefs,

Karen Ghysels

Verantwoordelijke ECC België