Garantie op uw telefonische aankoop

Het product dat u bij een Europese handelaar per telefoon kocht, werkt niet zo goed als verwacht of laat het afweten? Geen paniek: dankzij Europese wetgeving heeft u een wettelijke garantie van twee jaar. Daarin kunt u bij de verkoper terecht.

Soms ook bij de fabrikant als hij op het gekochte product een commerciële garantie aanbiedt.

Wettelijke garantie

Plaatst u als privépersoon een bestelling bij een handelaar in de EU? Dan krijgt u automatisch een wettelijke garantie van twee jaar. Daarin is de verkoper verantwoordelijk voor elk conformiteitsgebrek aan uw aankoop.

Hoe laat u uw wettelijke garantierechten gelden? Eenvoudig: informeer de verkoper over het defect aan uw toestel zodra het zich voordoet. Doe dit schriftelijk: per e-mail of aangetekende brief.

Wat mag u eisen binnen uw garantie? Dat de verkoper uw product gratis herstelt of vervangt. Kan een handelaar dat niet binnen een redelijke termijn klaarspelen? Dan moet de handelaar uw bestelling annuleren, en u terugbetalen.

Meer over uw garantierechten lees u in de rubriek 'Wettelijke garantie'.

Commerciële garantie?

Een handelaar mag u – als aanvulling op de wettelijke garantie – ook commerciële garanties of andere uitbreidingen van uw garantie aanbieden óf verkopen. Dit zijn aanvullende garanties die de wettelijke garantie van twee jaar niet vervangen. 

De commerciële garantie en andere uitbreidingen van de garantie zijn niet verplicht. Ze zijn zuiver contractueel. De regels en voorwaarden moeten in een schriftelijk document opgenomen worden. 

Vaak reikt uw commerciële garantie minder ver dan de wettelijke garantie van twee jaar: de termijn is korter, uitsluiting van bepaalde onderdelen of kosten, ...

Ons advies: krijgt u een betalende commerciële garantie of uitbreiding op uw garantie aangeboden? Laat u dan niet verleiden. Tenzij u zeker weet dat de extra garantie meerwaarde heeft, vergeleken met de wettelijke garantie. 

Verdiep u in de wettelijke garantie en de commerciële garantie.