Publicaties

Hebt u graag uw informatie in de vorm van een gratis brochure, pdf of video? U vindt hier de lijst met de publicaties van ECC België en van het ECC-netwerk.

Gebruik de zoekfunctie in publicaties om uw thema op te zoeken:

Brochure 10 ECC-Net tips hoe je kunt vermijden dat je namaak koopt op het internet
Alle 10 tips in één oogopslag.
 
Brochure 7 mythes over e-commerce
Benieuwd welke mythes de consument het meest te horen krijgt van online-verkopers? ECC België heeft ze gebundeld en toegelicht.
 
Brochure 7 mythes over garantie
Benieuwd welke mythes de consument het meest te horen krijgt over garantie? ECC België heeft ze gebundeld en toegelicht.
 
Brochure ECC-Net Report: Cross-border car purchases

Heel wat Europese consumenten beslissen om voor de aankoop van een wagen een kijkje te nemen over de grens en daar hun slag te slaan. Wat op het eerste gezicht een eenvoudige transactie lijkt, blijkt voor veel consumenten toch een obstakelrace te worden. 29 ECC’s, onder leiding van ECC Frankrijk, hebben geprobeerd om antwoorden te bundelen in een uitgebreide studie over een auto kopen over de grenzen. (Engels)

 
Brochure ECC-Net Report: cross-border car purchases - Recommendations

Heel wat Europese consumenten beslissen om voor de aankoop van een wagen een kijkje te nemen over de grens en daar hun slag te slaan. Wat op het eerste gezicht een eenvoudige transactie lijkt, blijkt voor veel consumenten toch een obstakelrace te worden. Het ECC-Net formuleert aanbevelingen. (Engels)

 
Brochure ECC-Net Report: Cross-border car purchases - Summary
Heel wat Europese consumenten beslissen om voor de aankoop van een wagen een kijkje te nemen over de grens en daar hun slag te slaan. Wat op het eerste gezicht een eenvoudige transactie lijkt, blijkt voor veel consumenten toch een obstakelrace te worden. Samenvatting van de uitgebreide studie van het ECC-Net over een auto kopen over de grenzen. (Engels)
 
Brochure ECC-Net Report: Do invisible borders still restrict consumer access to services in the EU?
Dit rapport is het resultaat van een gezamenlijk project waarbij is gekeken naar het werk van het ECC-Net onder de Richtlijn betreffende diensten op de interne markt en de grootste problemen die consumenten tegenkomen wanneer het gaat om deze richtlijn.
 
Brochure ECC-Net Report: ECC-Net Air Passenger Report 2015. Do consumers get the compensation they are entitled to and at what costs?
Reizigers ondervinden vaak moeilijkheden bij het verkrijgen van een vergoeding als hun vlucht vertraagd of geannuleerd is. Dit rapport van het ECC-Net onderzoekt de belangrijkste problemen die reizigers ondervinden en de oorzaken.
 
Brochure ECC-Net Report: Online Holiday Booking - Is the initial price the final price?

ECC-Net deed in 2016 onderzoek naar het verschil tussen de initiële en de finale prijs bij online reisboekingen. Er zijn nog steeds extra kosten voor administratie, kredietkaarten, of onkosten voor het inchecken. Slechts heel weinig consumenten kaarten dit prijsverschil tijdens de boeking aan. ECC-Net bundelde de resultaten in een rapport, een samenvatting en een checklist voor consumenten (Engels).

 
Brochure ECC-Net report: Subscription traps in Europe

Europese consumenten laten zich al te vaak verleiden door een aantrekkelijk onlineaanbod dat uitmondt in een duur ongewenst abonnement. Dit rapport beschrijft de resultaten van een studie in de zes landen, België, Finland, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk en Zweden, waarvan het ECC-Net het grootste aantal problemen met ongewenste online afgesloten abonnementen registreerde. (Engels)

 
Brochure ECC-Net report: The impact of counterfeiting on online consumer rights in Europe

Wat is de impact van namaak op online consumentenrechten in Europa? Welke risico’s zijn gelinkt aan de aankoop van namaak op het internet en welke tips kunnen consumenten in Europa volgen om onaangename verrassingen te vermijden door de aankoop van deze producten? Met dit rapport wil het ECC-Net handelaars, autoriteiten en vooral consumenten die online kopen, meer daadkracht bieden. (Engels)

 
Brochure 'ECC-Net: Travel' app

Hebt u vakantieplannen? Download gratis de nieuwste versie van de “ECC-Net Travel” app, uw onmisbare reisgezel, die u bijstaat met hulp en advies bij reisproblemen en dit in 30 landen en 25 talen.

Downloaden kan via:

 
Brochure Jaarverslag Belgische ODR-contactpunt
Sinds 1 januari 2016 is het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België het Belgische contactpunt voor consumenten en handelaars die hun geschil over een onlineaankoop afhandelen of zouden kunnen afhandelen via het Online Dispute Resolution of ODR-platform. Het jaarverslag 2016 van het Belgische ODR-contactpunt blikt terug op enkele spilmomenten, feiten en activiteiten tijdens dit eerste werkjaar.
 
Brochure Jaarverslag ECC België 2015
Benieuwd naar hoe het jaar 2015 verliep voor ECC België? Het Europees Centrum voor de Consument geeft u graag een overzicht van de belangrijkste cijfers, consumentenervaringen en activiteiten van 2015 in haar jaarverslag.
 
Brochure Jaarverslag ECC België 2016
Wat deed het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België in 2016? Benieuwd naar meer? Ontdek het in het jaarverslag van 2016.
 
Brochure Jaarverslag ECC België 2017
Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) België behandelde in 2017 een record aantal dossiers: 10.155. Bijna één vraag of klacht op drie ging over gezondheidsproducten en systemen voor kortingen. Consumenten kaartten vooral de misleidende verkoopstechnieken (31%) aan, zowel op het internet als per telefoon.
 
Brochure Namaakproducten kopen ... goed idee?

Deze online brochure toont waarom u best geen namaak koopt en hoe u kunt vermijden dat u namaak koopt op het internet.

 
Brochure Subscription traps in 6 EU countries 2017 - Summary
Naar schatting 3,5 miljoen Europese consumenten zijn de afgelopen drie jaar ingegaan op een aantrekkelijk onlineaanbod dat resulteerde in een ongewenst betalend abonnement. De slides vatten de resultaten samen van een studie uitgevoerd in opdracht van ECC Zweden en het Zweedse Consumenten Agentschap. (Engels)
 
Brochure Vijf geboden voor een veilig internetgebruik

Kopen, downloaden en netwerken op internet? Hou het veilig dankzij de gratis vijf geboden voor veilig internetgebruik, u aangeboden door ECC België.