Publicaties

Hebt u graag uw informatie in de vorm van een gratis brochure, pdf of video? U vindt hier de lijst met de publicaties van ECC België en van het ECC-netwerk.

Gebruik de zoekfunctie in publicaties om uw thema op te zoeken:

Brochure #ImNotFake: 10 ECC-tips hoe je kunt vermijden dat je namaak koopt
Nanac en het ECC België willen onder het motto #ImNotFake jongeren aantonen waarom de aankoop van namaakgoederen een slecht idee is. Deze 10 tips helpen bij het beoordelen van websites.
 
Brochure 10 ECC-Net tips hoe je kunt vermijden dat je namaak koopt op het internet
Alle 10 tips in één oogopslag.
 
Brochure 7 mythes over e-commerce
Benieuwd welke mythes de consument het meest te horen krijgt van online-verkopers? ECC België heeft ze gebundeld en toegelicht.
 
Brochure 7 mythes over garantie
Benieuwd welke mythes de consument het meest te horen krijgt over garantie? ECC België heeft ze gebundeld en toegelicht.
 
Brochure Bagage op het vliegtuig

In deze infofolder leest u alles over uw rechten als vliegtuigpassagier als uw bagage te laat, beschadigd of helemaal niet aankomt op uw plaats van bestemming.

  Bestellen
Brochure Bedrog en oplichting herkennen en alert reageren

Hoe kunt u bedrog herkennen en vermijden? Het beste middel om bedrog te vermijden is een val te leren herkennen en er niet in te lopen. Daarom wil het ECC aan de hand van voorbeelden aantonen hoe professionele bedriegers te werk gaan en wat u kunt doen als u slachtoffer bent geworden. De brochure biedt ook tips en tricks om valkuilen te ontwijken.

 
Brochure Betalen in Europa

Deze brochure vertelt u alles over geld overmaken en betalingswijzen in Europa.

  Bestellen
Brochure Betalen op het internet

Het aanbod en de aankopen op het internet gaan in stijgende lijn. Ook de betaalmogelijkheden worden steeds talrijker. In deze brochure vindt u een overzicht van de meest gebruikte betaalwijzen.

 
Brochure Concert uitverkocht! Wat nu?
Uw favoriete concert, festival, sportwedstrijd, theater- of dansvoorstelling is in een mum van tijd uitverkocht! Hoe kan dit nu toch? Er zijn bedrijven die alle tickets zeer snel opkopen en dan tegen hogere of woekerprijzen verkopen op internet. U hebt misschien die hogere prijs over voor het ticket, of u beseft niet eens dat het om een doorverkoop gaat? Wees voorzichtig! Enkele tips van het ECC.
  Bestellen
Brochure Datingsites: grote liefde of groot bedrog?

Deze brochure van het ECC informeert over uw rechten als u zich inschrijft op een dating site.

 
Brochure ECC-Net 10 Years Anniversary Report
De verjaardagseditie van het ECC-Net jaarverslag licht toe wat ECC-Net in de afgelopen 10 jaar realiseerde en zet alle 30 ECC’s een voor een in de kijker. (Engels)
  Bestellen
Brochure ECC-Net Annual Report 2012
(Engels)
 
Brochure ECC-Net Annual Report 2013

De Europese Consumentencentra helpen een steeds groeiend aantal consumenten. Dit cijfer nam tussen 2012 en 2013 toe met 11,1 % tot iets meer dan 80.000 vragen. De transportsector bleef ook in 2013 de grootste bron van klachten (29,5 %). Nieuwkomer op plaats twee zijn klachten over huishoudapparaten en onderhoud: 11,8 %. (Engels)

 
Brochure ECC-Net Report: Air Passenger Rights: Consumer Complaints 2006

Het ECC-Net ontving in 2006 4901 informatieaanvragen, klachten en geschillen van vliegtuigpassagiers. Een verdubbeling t.o.v. 2004. Deze werden grondig geanalyseerd in dit rapport, dat op basis van de resultaten ook aanbevelingen formuleert.

 
Brochure ECC-Net report: Chargeback in the EU/EEA. A solution to get your money back when a trader does not respect your information rights
Dit rapport van het ECC-Net behandelt de “chargeback” procedure. Met behulp van deze procedure kan u rechtstreeks bij de uitgever van uw betaalkaart of uw bank aankloppen voor een terugbetaling wanneer een handelaar uw consumentenrechten niet respecteert. Hoe werkt deze procedure? (Engels)