Betalende garantie

U kwam het misschien al tegen: u koopt een nieuwe televisie en u krijgt een extra, betalende garantie onder de neus geschoven. Hoe aanlokkelijk die ook lijkt, ga altijd na of ze uw extra investering wel waard is. ECC België helpt u de juiste vragen te stellen:

Looptijd van de betalende garantie?

Controleer de looptijd van de betalende garantie en wanneer vangt ze aan? Begint ze op de aankoopdatum, wanneer uw wettelijke garantie van twee jaar verstrijkt of wanneer de fabrieksgarantie ten einde is? 

De antwoorden op die vragen zijn cruciaal. Want stel: uw betalende garantie loopt vijf jaar en gaat in op de aankoopdatum. De eerste twee jaar vallen dan samen met uw wettelijke garantie. Het gaat dus eigenlijk om een garantieverlenging van maar drie jaar.

Dekking van de betalende garantie?

Dekt de betalende garantie uw product als geheel of sluit ze bepaalde onderdelen uit? Zoals batterijen, de motor of andere essentiële onderdelen van uw toestel? Stuk voor stuk onmisbare vragen.

Check ook of de extra betalende garantie sommige problemen negeert, en of die lijst van problemen niet te lang is. Want dat maakt een betalende garantie vaak waardeloos.

Wat kunt u eisen?

Ga altijd na welke oplossingen de betalende garantie precies aanbiedt. Beperkt ze zich tot reparatie? Of vermeldt ze ook een vervanging of zelfs een terugbetaling? Controleer de bijbehorende voorwaarden. En denk aan uw comfort als u een betalende garantie onder de loep neemt: hebt u tijdens de reparatie of omwisseling recht op een vervangtoestel?

Kosten van de betalende garantie?

Schep zekerheid over de financiële impact van een betalende garantie, met deze vraag: als ik een beroep zou doen op mijn betalende garantie, omvat die dan echt alle kosten? Van reparatie of vervanging tot werkuren en verplaatsingen van technici?

Onderzoek ook of u bij problemen een vrijstelling moet ophoesten voor uw betalende garantie. En of die redelijk is.