Het ODR-platform werd uitgefaseerd
Sinds 2016 waren alle online handelaars en marktplaatsen verplicht een gemakkelijk toegankelijke link naar het ODR-platform te voorzien, een EU-breed platform van de Europese Commissie dat het voor consumenten en handelaars eenvoudiger maakte om hun geschillen op te lossen zonder naar de rechtbank te stappen.
Dankzij dit initiatief kregen consumenten en handelaars een beter zicht op de buitengerechtelijke geschillenbeslechtingsmechanismen die in Europa beschikbaar zijn, zoals ombudsdiensten, bemiddelingscommissies of arbitragepanels.
In 2025 werd het ODR-platform stopgezet na een grondige evaluatie. De betrokkenheid van handelaars bleef helaas zeer laag, zelfs na al die jaren.
Wat blijft er beschikbaar?
De lijst van ADR-instanties in de EU
De lijst van ADR-instanties in heel Europa die door de autoriteiten worden erkend omdat ze voldoen aan belangrijke criteria zoals kwaliteit, onpartijdigheid en eerlijkheid, blijft beschikbaar op deze pagina.
Consumenten kunnen via de filters sector en land van vestiging van de handelaar zoeken naar de bevoegde instantie in de EU voor hun consumentenklacht.
Hulp van ECC België
De ondersteuning die door ODR-contactpunten wordt geboden, wordt tussen juni en december 2025 geleidelijk afgebouwd, om zo een vlotte overgang naar de nieuw aangestelde ADR-contactpunten te verzekeren.
Het e-mailadres van het Belgische ODR-contactpunt wordt begin december 2025 stopgezet.
Als u een Belgische consument bent, kunt u contact opnemen met ECC België en juridisch advies krijgen, hulp bij het vinden van een minnelijke oplossing via ECC-Net en/of informatie ontvangen over buitengerechtelijke of gerechtelijke procedures.