Op zoek naar juridische ondersteuning?
Voor grensoverschrijdende consumentenvragen of klachten bent u bij het Europees Centrum voor de Consument aan het juiste adres.
Hebt u alle informatie en documenten bij de hand? Dan kunt u onze hulp inroepen door het formulier in te vullen.
- Stap 1: check of uw vraag of verzoek wel degelijk onder de bevoegdheid van ECC België valt
- Stap 2: bekijk welke informatie en documenten wij nodig hebben en in welk formaat
Stap 1: welke aanvragen kan ECC België behandelen?
ECC België kan uw aanvraag enkel behandelen indien:
- Uw vraag of geschil een grensoverschrijdende consumentenkoop betreft
- U deze aankoop hebt gedaan als consument die in België woont
- Bij een beroepsverkoper die gevestigd is in een ander EU-land, in IJsland, Noorwegen of het Verenigd Koninkrijk
Dit betekent dat wij uw aanvraag niet kunnen behandelen indien:
- Uw probleem geen betrekking heeft op een consumentenaankoop
- Uw aankoop werd gedaan op naam van een onderneming (bv. met uw btw-nummer), een VZW of in het kader van uw beroepsactiviteit (B2B)
- Of u bent advocaat of wettelijke vertegenwoordiger die optreedt namens een derde consument. U kunt uw cliënt wel vragen om zelf de klacht in te dienen, waarna wij hem of haar rechtstreeks opnieuw zullen contacteren
- Het factuuradres op de bestelbevestiging zich niet in België bevindt. Woont u in een ander EU-land? Contacteer dan het CEC van uw woonland
- U in België woont en uw aankoop deed bij een Belgische beroepsverkoper. Kijk na op Consumer Connect welke dienst u kan helpen
- Uw aankoop gebeurde bij een particulier (C2C); of bij een handelaar die buiten de EU gevestigd is
Stap 2: welke informatie en documenten heeft ECC België nodig en in welk formaat?
Om uw aanvraag zo goed mogelijk te kunnen behandelen, hebben de juristen van ECC België een duidelijk en volledig dossier nodig.
Het klachtenformulier vraagt specifieke informatie over uw klacht zoals:
- Uw contactgegevens; controleer goed uw e-mailadres, want dit wordt gebruikt voor de opvolging
- Een duidelijk overzicht van uw klacht, met onder meer de referentie van het contract en de data van de relevante gebeurtenissen
- De gewenste oplossing
Wij hebben daarnaast ook de volgende documenten nodig:
- De bestel- of reserveringsbevestiging of de aankoopfactuur (wij hebben steeds de volledige versie van het document nodig
- Het betalingsbewijs
- De correspondentie die u met de beroepsverkoper hebt uitgewisseld, chronologisch samengevoegd in één document
- Uw bankgegevens (naam van uw bank, IBAN- en BIC-codes) indien u een terugbetaling vraagt
- Schermafbeeldingen worden best vermeden, omdat ze vaak onvolledig en moeilijk bruikbaar zijn
Om een efficiënte analyse van uw dossier te garanderen, vragen wij u om het aantal bijlagen te beperken (maximaal 8), het aantal pagina’s per bijlage te beperken en elk document duidelijk te benoemen.
Belangrijk voor het vervolg:
Gezien het grote aantal dossiers dat wij ontvangen, kunt u ons helpen door:
- De instructies goed op te volgen
- Geen klacht in te dienen indien u al hulp van een andere dienst hebt ingeroepen
- Ons zo snel mogelijk op de hoogte te brengen van ontwikkelingen in uw dossier
Alle opvolging na het indienen van het formulier verloopt door te antwoorden op het ontvangstbewijs of een andere e-mail van onze kant, zonder het onderwerp te wijzigen. Het onderwerp van elke e-mail begint met uw dossiernummer (ECCBE-123456). In dringende gevallen zijn onze juristen telefonisch bereikbaar op werkdagen in de voormiddag.
Lees goed na wat u van onze diensten kunt verwachten en wat wij u niet zullen kunnen aanbieden.
Technische problemen met het formulier? Let goed op de foutmeldingen die in het rood verschijnen en verbeter deze.
Zodra uw klacht of vraag met succes werd ingediend, proberen wij binnen 14 werkdagen op uw aanvraag te reageren. Voor complexere klachten kan de wachttijd oplopen tot 2 maanden.
Meer info? Raadpleeg ons kwaliteitshandvest en onze privacyverklaring.