Klacht indienen bij ECC

ECC België gaat na of uw rechten als consument inderdaad zijn geschonden, bezorgt u juridisch advies en stuurt aan op een minnelijke oplossing, met hulp van zijn collega’s in het ECC-Net. Dit kan door rechtstreeks contact op te nemen met de tegenpartij of door u door te verwijzen naar een instantie voor buitengerechtelijke geschillenbeslechting. Onze dienstverlening is volledig gratis.

Wanneer beroep doen op onze diensten?

Voldoet u aan de volgende voorwaarden?

  • U woont in België.
  • U hebt een klacht over een ondernemer uit een andere EU-lidstaat, Noorwegen of IJsland. 
  • U kocht bij die handelaar een product of dienst als consument (niet als bedrijf met btw-nummer).
  • U bracht indien mogelijk de handelaar zelf al op de hoogte van uw probleem.

Hoe uw klacht indienen bij ECC België?

ECC België heeft een compleet, gestructureerd dossier nodig om uw rechten als consument onder de loep te nemen. Dien uw klacht in, en voeg alle vereiste bijlagen toe, zoals:

  • bevestiging van aankoop of reservering
  • betalingsbewijs
  • relevante correspondentie met de tegenpartij (zet u het voor ons chronologisch in een document, dan maakt u het onze juristen een heel stuk gemakkelijker) 
  • uw internationale bankgegevens (IBAN en BIC), als u een terugbetaling eist
  • lijken ook andere documenten u nuttig om uw rechten als consument te laten gelden? Voeg ze dan gerust toe als bijlage.

Dien uw klacht in

Opgelet: Sinds 9 april 2018 gebruikt het ECC-Net een nieuw automatisch systeem, ter beschikking gesteld door de Europese Commissie. Wilt u een klacht indienen? Klik op de blauwe knop hierboven of stuur een e-mail naar ECCNET-BE@ec.europa.eu. U ontvangt dan een e-mail met dossiernummer. Wilt u ons contacteren of bijkomende informatie bezorgen? Antwoord dan op deze mail. Zo komt alles in het juiste dossier terecht en kunt u de status van uw dossier via het systeem consulteren.

Hoe behandelt ECC België uw klacht?

Na analyse van uw vraag of klacht door een van onze dossierbeheerders, geven wij u juridisch advies waarmee u zelf aan de slag kunt. Vindt u zelf geen oplossing met uw tegenpartij, dan proberen wij graag voor u een minnelijke oplossing te bekomen via onze collega’s van het netwerk. Zij contacteren dan de tegenpartij of een buitengerechtelijke geschillenorgaan.

Weet wel dat een minnelijke oplossing enkel haalbaar is als de tegenpartij meewerkt. Wij kunnen een bedrijf niet verplichten positief te reageren.

Ook werken wij samen met andere diensten zoals handhavingsautoriteiten of adviseren wij u over eventuele gerechtelijke procedures zoals de EU-procedure voor kleine geschillen.

U wordt via het systeem automatisch per mail op de hoogte gehouden van updates in uw dossier. Vink deze optie uit in uw instellingen indien u dit niet wenst. 

Wilt u weten wat u van ECC België en het ECC-netwerk mag verwachten? Raadpleeg ons kwaliteitshandvest. Wat wij met uw persoonsgegevens doen, verneemt u in onze privacyverklaring.

U leest meer over wat ECC België is en doet en partners onder de rubriek ‘Over ECC’. 

Hebt u een vraag over uw rechten als consument? Neem dan gerust contact op met ECC België.