Op zoek naar juridische ondersteuning?

U woont in België en hebt een vraag of klacht over een aankoop die u hebt gedaan of wilt doen bij een bedrijf gevestigd in een ander EU-land, Noorwegen of IJsland? U bent bij ons aan het juiste adres.

Hoe advies vragen aan ECC België?

Ons contacteren voor advies is eenvoudig!

Bent u niet zeker hoe u ons een goed dossier bezorgt? We vatten het voor u samen in deze video. Of volg het stappenplan hieronder.

 

Stap 1. Vul het formulier in dat voor u van toepassing is en voeg alle relevante informatie toe. 

Upload indien mogelijk de volgende documenten (maximum 8, bij voorkeur pdf/doc/docx/jpg/png, geen screenshots gemaakt met smartphone):

  • beknopt overzicht van het relaas
  • bevestiging van aankoop of reservering
  • betalingsbewijs
  • uw correspondentie met de tegenpartij (zet u het voor ons chronologisch in een document, dan maakt u het onze juristen een heel stuk gemakkelijker) 
  • uw bankgegevens (IBAN en BIC), als u een terugbetaling eist
  • andere documenten die u nuttig lijken.

Is uw klacht of vraag succesvol ingediend? U ontvangt weldra een ontvangstbevestiging. Reageren doen we binnen 14 werkdagen. Voor meer complexe klachten kan de wachttijd oplopen tot 3 maanden.

Stap 2. U ontvangt een automatische ontvangstbevestiging met referentienummer.

Wenst u nog iets toe te voegen aan uw dossier? Beantwoord dan deze ontvangstbevestiging zonder het onderwerp aan te passen. Eventuele bijlagen kunt u toevoegen. Zo komt alles automatisch in het juiste dossier terecht.

Ontvangt u niets? Geef ons een belletje!

Stap 3. ECC België gaat aan de slag met uw vraag of klacht.

We analyseren uw verzoek en contacteren u zo snel mogelijk. Wij informeren u over uw rechten en hoe u deze kunt doen gelden bij de tegenpartij. Komt u samen niet tot een oplossing? Dan proberen wij graag voor u een minnelijke oplossing te bekomen via onze collega’s van het netwerk. Weet dat onze collega’s het dossier opnieuw bekijken in het licht van de toepasbare wetgeving en ervaring met de handelaar. Zij contacteren dan de tegenpartij of een buitengerechtelijk geschillenorgaan.

Let op: een minnelijke oplossing is enkel mogelijk als alle partijen meewerken. Succesvolle bemiddeling is belangrijk voor de bedrijven en draagt bij tot een goede reputatie en klanttevredenheid. Bedrijven die herhaaldelijk consumentenrechten met de voeten treden en niet meewerken aan bemiddeling, kunnen wij melden bij de Economische Inspectie.

Meer info? Raadpleeg ons kwaliteitshandvest en onze privacyverklaring.