Probleem met de levering?

Hebt u uw bestelling bevestigd en betaald? Dan rest u maar één ding: wachten op de levering van uw online aankoop. Helaas loopt alles niet altijd zoals gepland:

En ontdek enkele algemene tips voor het terugsturen van uw pakje als u een niet-conform of beschadigd pakket ontving.

Lees meer antwoorden op vragen over de levering van uw online aankopen.

Mijn pakje komt niet aan

De levering van uw online aankoop? Die moet plaatsvinden binnen de termijn die de verkoopovereenkomst vermeldt. Standaard is dat dertig dagen.

Is dat niet het geval? Geef de verkoper een (redelijke) nieuwe leveringstermijn. Doe dit best via e-mail. Slaat de handelaar die nieuwe leveringstermijn in de wind? Dan kunt u het contract beëindigen en hem een volledige terugbetaling vragen. Deze voorbeeldbrief helpt u op weg.

U hebt niets ontvangen maar de verkoper beweert dat hij geleverd heeft (bv. bij een buur of op uw deurdrempel)? Als afzender van het pakje moet de verkoper bewijzen dat hij het bij u afleverde. Kan hij dit niet? Dan wordt aangenomen dat er geen levering plaatsvond en hebt u recht op een nieuwe levering of op een volledige terugbetaling.

Let wel, de voorwaarden van bepaalde transportfirma’s zoals Post NL, vermelden dat zij bij een buur mogen leveren. Andere transportfirma’s geven u de mogelijkheid om een neerzettoestemming te ondertekenen. Het pakket wordt dan gewoon aan uw woning achtergelaten. Bedenk op voorhand of dit goede opties zijn voor u op basis van uw woonst en eventuele kans op diefstal. Zo niet, meldt dit - voor u bestelt- schriftelijk aan de verkoper.

De bezorger geeft mijn pakje af bij een buur?

Dat mag niet, tenzij u de bezorger hier vooraf om verzocht. Toch bevatten de algemene voorwaarden van vele pakjesdiensten een clausule die levering bij de buren toelaat. Maar zo’n clausule is onwettig.

Kunt u niet thuis zijn op het moment van de levering? Vraag de pakjesdienst te leveren op een afhaalpunt waar u het zelf kunt oppikken op een moment dat u schikt.

Goed om te weten: een pakje bestemd voor uw buren moet u niet aanvaarden. Uw buren riskeren hun rechten te verliezen mocht er een probleem zijn dat niet gemeld werd bij de levering. U bewijst er uw buren geen dienst mee.

De bezorger zet mijn pakje aan mijn voordeur/in mijn tuin

Zonder uw uitdrukkelijke toestemming mag een koerier uw pakket niet aan uw voordeur of in uw tuin achterlaten. In de praktijk doen koeriers dit nochtans vaak.

Goed om te weten: het is aan de verkoper om te bewijzen dat het pakket correct is afgeleverd. Hij is ook verantwoordelijk in geval van schade of verlies totdat u de goederen fysiek in ontvangst genomen hebt.

Ik kreeg de verkeerde bestelling

Misschien maakte u het weleens mee: u opent het pakje, graait in de doos en ziet dat … het verkeerde artikel erin zit. 

In dat geval hebt u het recht om een vervanging te eisen. U wordt hierin gesteund door de Europese wetgeving op de conformiteitsgarantie. De verkoper moet alle kosten dragen, zowel de leveringskosten voor de vervanggoederen als de eventuele retourkosten van de niet-conforme goederen. Ontdek tips voor het terugsturen van uw niet-conforme levering.

Blijkt een artikelwissel niet mogelijk door bijvoorbeeld een uitgeputte voorraad? Of kan de levering van uw online aankoop niet plaatsvinden binnen een redelijke termijn? Eis dan de annulering van uw bestelling én de volledige terugbetaling van uw aankoopsom en leveringskosten.

De inhoud van mijn pakje is beschadigd

De verkoper is verantwoordelijk voor alle schade aan uw bestelling tijdens de levering van uw online aankoop. Zelfs wanneer de transporteur die veroorzaakte. Hij kan u dus niet doorverwijzen naar de pakjesdienst.

Maar let op: neemt u de levering in ontvangst? Dan is de verkoper níét langer aansprakelijk voor de stukken. Met andere woorden: aanvaardt u (of iemand die u aanduidde) het pakje? Dan stemt u in met de huidige staat ervan. Voor schade die u later vaststelt, zoals krassen, scheuren of vlekken, zult u moeilijk een terugbetaling van de verkoper verkrijgen. 

Hoe vermijdt u dat?
  1. Controleer uw pakketje meteen terwijl de koerier even wacht. Is het beschadigd? Weiger het dan. Of neem het aan onder voorbehoud, en noteer uw opmerkingen op de afleveringsbon.
  2. Neem foto’s van een beschadigde verpakking.
  3. Neem onmiddellijk schriftelijk contact op met de verkoper – per e-mail of aangetekende zending. En vraag een wissel of een terugbetaling.

De verkoper wil niet leveren in mijn land

Dankzij de Europese wetgeving ‘geoblocking’ mag een webshop uit een ander EU-land uw bestelling niet weigeren op basis van uw nationaliteit, woonplaats of verblijfplaats. Maar hij is niet verplicht om overal in de Europese Unie te leveren. U zult zelf de levering moeten organiseren of kunt het product afhalen in een vooraf overeengekomen afhaalpunt.

Lees meer over geoblocking.

Pakjes terugsturen

Moet een niet-conform of beschadigd pakje terug naar de verkoper en komt de verkoper het pakje niet ophalen? Volg deze tips voor het terugsturen van uw pakje.

Verliep de levering vlot? Maar hebt u spijt van uw aankoop? Ontdek uw opties.

Meer informatie over uw herroepingsrecht, de wettelijke garantie en het verschil tussen de twee, ontdekt u hier.