Winkel of bedrijf failliet. Wat nu?

U bestelt een goed of dienst, maar een faillissement trof de winkel of uw handelaar ging in vereffening? ECC België belicht u aan de hand van vier situaties, wat u kunt doen om uw geld te recupereren.

U ontving het product of de dienst niet

Betaalde u met uw kredietkaart? Betwist de betaling bij de uitgever van de kredietkaart. Doe dat via het cashbacksysteem op www.mijnkaart.be. Voeg ook de informatie toe over de vereffening of faillissement. 

Gebruikte u een ander betaalmiddel? Dan hebt u geen andere keuze dan zo snel mogelijk een schuldvordering in te dienen bij de curator of vereffenaar aangeduid door de rechtbank. Elke Europese lidstaat heeft zijn eigen regels voor het indienen van een schuldvordering. Lees hier de specifieke informatie over vorm en termijn. 

Hebt u nog geld tegoed van een failliete Belgische verkoper? Gebruik dan het digitaal platform Regsol om uw schuldvordering in te dienen.

Maar opgelet: ná het faillissement is de kans klein dat u uw geld recupereert. Als consument staat u als laatste in de rij van terugbetalingen.

Hoe zit het met de garantie van uw aankoop?

Ging de winkel failliet of in vereffening? Dan vervalt uw wettelijke garantie spijtig genoeg. Controleer of de commerciële activiteit werd overgenomen door een ander bedrijf en onder welke voorwaarden. Ga ook na of u gedekt bent door een fabrieksgarantie. Zo ja, dan is dat uw enige kans op een gratis herstelling na het faillissement van de handelaar.

En wat met een cadeaubon?

Maak een onderscheid tussen het bedrijf dat de cadeaubon verkoopt, het bedrijf dat de cadeaubon uitgeeft en het bedrijf dat de dienst levert. Uw rechten hangen af van welk bedrijf failliet verklaard is:

  • de verkoper: u zult in principe geen probleem hebben met het gebruiken van de cadeaubon, tenzij de verkoper de andere partijen niet uitbetaalde.
  • de uitgever van de cadeaubon: u zult de dienst slechts kunnen gebruiken als de dienstverlener uitbetaald werd.
  • de dienstverlener: contacteer de verkoper om een terugbetaling te vragen.

Soms kan het zijn dat een bedrijf de drie rollen vervult. In dit geval is de eerste situatie van toepassing. 

Wist de verkoper van het faillissement van de uitgever van de bon of de dienstverlener toen hij u die verkocht? Dan moet de verkoper u uw geld sowieso teruggeven.

Ook van toepassing voor luchtvaartmaatschappijen?

Het hangt ervan af hoe u uw vliegticket kocht. Er zijn twee mogelijkheden:

Uw vlucht is deel van een pakketreis

Maakt uw vlucht deel uit van een pakketreis, met vlucht en logies (of andere toeristische diensten)? Dan hoeft u zich geen zorgen te maken over het faillissement van de vliegmaatschappij. Uw reisorganisator moet een alternatief bieden.

Pakketreizen vallen dan ook onder een specifieke wetgeving: de reisorganisator is verantwoordelijk voor de uitvoering van alle geplande onderdelen van de overeenkomst. Is er een probleem met een bepaald onderdeel, zoals de vlucht? De reisorganisator lost het op.

Er bestaat ook het Garantiefonds Reizen (www.gfg.be), maar dat komt alleen tussen wanneer een reisorganisator of reisbureau failliet gaat.

U boekte alleen een vliegticket 

Er is geen recht op terugbetaling in dit geval. Boekte u het ticket online of in een reisbureau? Vraag dan een terugbetaling aan de reserveringssite of het reisbureau. Ze zijn wettelijk niet verplicht om u terug te betalen, maar geven wel raad. Zo niet, volg dan de procedure onder de eerste situatie.

Goed om te weten: Soms schieten andere maatschappijen te hulp: met een speciaal aanbod voor de passagiers van de failliete luchtvaartmaatschappij. U krijgt dan tegen betaling een nieuw ticket. Vergelijk de prijs van die kaart zeker met aanbiedingen van andere maatschappijen.