Uw rechten

Rechten hebben en ze niet kunnen gebruiken, heeft weinig zin. ECC België legt u graag uit hoe u uw rechten kunt uitoefenen als consument.

  1. U controleert best of u het consumentenrecht aan uw kant hebt of niet. Dat kan bijvoorbeeld op onze website of op de website van de FOD Economie.
  2. Probeer zelf een oplossing te vinden met de tegenpartij door hem op uw rechten te wijzen. U wilt de tegenpartij schrijven maar weet niet goed hoe u uw klacht formuleert? Gebruik de voorbeeldbrieven ter inspiratie.
  3. Of betaalde u met een kredietkaart? Betwist de betaling en vraag terugbetaling aan de uitgever van uw kaart. Misschien betaalt die terug en is uw probleem van de baan.
  4. Geen oplossing en hulp nodig? Dit zijn uw opties:

Opgelet: Onderstaande opties maken enkel kans als de verkoper betrouwbaar is. Zegt uw buikgevoel dat er iets niet klopt? Voor online verkopers kunt u de Webshop Check doen. U zult al snel ontdekken of de verkoper te vertrouwen is of niet. Bent u opgelicht of is de verkoper niet pluis, dan is politie of het meldpunt uw enige optie om uw klacht kwijt te kunnen. Betaalde u met kredietkaart? Dan kunt u uw geld eventueel terugvorderen via de kredietkaart.

  • Bij ECC België kunt u terecht voor juridisch advies en bijstand naar een minnelijke oplossing indien het om een grensoverschrijdend probleem gaat. Dit wil zeggen dat uzelf en de handelaar in verschillende EU-lidstaten gevestigd zijn.
  • Heeft u een probleem met een handelaar in België? Dan kan de Consumentenombudsdienst of een consumentenorganisatie zoals Test Aankoop u helpen
  • Gespecialiseerde geschillencommissies en ombudsdiensten, bv. voor bankdiensten, telecommunicatie, postsector …, kunnen snel, goedkoop en buiten de rechtbank een oplossing vinden voor uw probleem. U vindt ze allemaal op het ODR-platform.
  • Maar soms is er geen andere mogelijkheid dan naar de rechtbank te stappen. Gelukkig bestaan er bepaalde vereenvoudigde Europese procedures voor grensoverschrijdende consumentengeschillen.
  • Maar wat als uw tegenpartij failliet is of in vereffening? Dan vindt u hier uw opties: Uw rechten bij een faillissement van een winkel of bedrijf. 

Geen consument of geen consumentenprobleem? Weet ook dat er verschillende Europese diensten bestaan waar u praktische informatie kunt verkrijgen als burger of als bedrijf.

Bent u wat overdonderd door al deze informatie? Of eerder visueel ingesteld? Dit overzicht bundelt alle informatie. Volg gewoon de pijlen naar de juiste oplossing voor uw consumentenprobleem.