Geschiedenis, missie en waarden van het ECC-Net

Het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) is ontstaan in 2005 uit de samensmelting van het European Extra-Judicial Network (EEJ-Netwerk, het EU-netwerk voor de buitengerechtelijke beslechting van consumentengeschillen) en het netwerk van de European Consumer Infocentres (Euroguichet, Europese infocentra voor consumenten). De ECC’s worden beheerd door overheidsorganen of vzw’s in hun land en medegefinancierd door de Europese Unie. Zo zijn ze een mooi voorbeeld van samenwerking tussen het nationale en het EU-niveau.

ECC-Net omvat 29 consumentencentra: één in elke EU-lidstaat, één in Noorwegen en één in IJsland. Verder werken we ook samen met een partnerorganisatie in het Verenigd Koninkrijk.

In 2024 behandelde ECC-Net 133.677 zaken van consumenten. ECC België behandelde 12.247 zaken van Belgische consumenten. Voor meer informatie over onze Belgische statistieken kunt u ons jaarverslag raadplegen.

Van meet af aan was de missie van ECC-Net heel duidelijk

Het netwerk van 29 Europese Consumenten Centra (ECC-Net) empowert consumenten om hun rechten te kennen en op te eisen waardoor zij ten volle kunnen genieten van de voordelen die de Europese interne markt biedt.

Hoe doen we dat?

De juridische experts van het ECC-Net staan consumenten bij met deskundig advies en helpen bij het oplossen van problemen met een aankoop in een andere Europese lidstaat. Gratis!

Het netwerk biedt een uniek en betrouwbaar overzicht van Europese consumentenaangelegenheden en werkt intensief samen met internationale en nationale overheden en partners om beleidsvorming te verbeteren.

Samenwerking

Succesvolle samenwerking met alle soorten partners in de EU is essentieel voor ECC-Net. Samenwerking met handelaren, bedrijfsfederaties, nationale en Europese autoriteiten, consumentenorganisaties, instanties voor alternatieve geschillenbeslechting, onderwijsinstellingen, fraudejagers, inspectiediensten en vele andere belanghebbenden is van groot belang om onze missie te realiseren. Als netwerk hebben we ons de afgelopen jaren specifiek hierop gericht.

Belanghebbenden die geïnteresseerd zijn in een samenwerking met ECC België of met het netwerk kunnen contact opnemen via [email protected].

ECC-Net publicaties

Samen sterk! De ECC’s bundelen hun krachten en ervaring in rapporten over belangrijke grensoverschrijdende consumententhema’s en schrijven samen beleidsnota’s die politici en beleidsmakers uitnodigen om samen te bouwen aan een Europa dat consumenten beschermt. U vindt ze hier.

Onze waarde

Op professionele en tegelijk transparante, onpartijdige en vertrouwelijke wijze tot minnelijke regelingen trachten te komen tussen consumenten en handelaars.

Kwaliteitshandvest

Het ECC-Net volgt een Kwaliteitshandvest voor onze dienstverlening aan consumenten.

Meer informatie over ECC-Net

Het netwerk heeft een website met publicaties op netwerkniveau, evenementen, rapporten enz. U vindt er ook alle adressen van de ECC’s in het netwerk en informatie over de samenwerking met belanghebbenden. Kijk op www.eccnet.eu.