Opgepast voor nep-advertenties op sociale media!
Laatst aangepast op 30-03-20.
Facebook, YouTube en andere sociale media zijn snelle en efficiënte kanalen om consumenten te bereiken met onweerstaanbare deals. Niet alleen bedrijven en marketeers maken er gretig gebruik van. Ook malafide bedrijven en fraudeurs lokken consumenten met advertenties en zadelen hen op met ongewenste betalende abonnementen, vissen naar hun persoons- en bankgegevens of verkopen producten van slechte kwaliteit. ECC België geeft tips om deze nep-advertenties te ontmaskeren en problemen te voorkomen.
Volgens een recent onderzoek van de Europese Commissie heeft 56% van de Europese consumenten de afgelopen twee jaar fraude ervaren. Op sociale media gaat het meestal over abonnementenvallen en de aankoop van namaakgoederen of goederen die niet bestaan.
Ook ECC België stelt dit vast. Getuige hiervan, de klachten die we hierover ontvangen. Consumenten winkelen steeds vaker op sociale media. Verleidelijke video's en foto’s trekken hun aandacht en zetten hun aan tot kopen, zonder zich echt zorgen te maken over wie er achter de advertentie zit.
Bezin voordat u klikt
ECC België wil consumenten aanzetten om even stil te staan voordat ze op de bestelknop klikken als zo op sociale media een aanbod zien dat eigenlijk ‘te mooi is om waar te zijn’.
Karen Ghysels, directeur ECC België zegt hierover: “Het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) heeft de verantwoordelijkheid om consumenten weerbaar te maken en moedigt hen aan voorzichtig te zijn zodat ze niet bedrogen uitkomen. Ze moeten zich realiseren dat advertenties op sociale media soms nep en onbetrouwbaar zijn.”
Tips
- Doe de Webshop Check. Met deze tool controleert u of de verkoper en het aanbod betrouwbaar zijn.
- Maak een screenshot van de advertentie. Zo hebt u bewijs bij problemen.
- Betaal enkel op beveiligde webpagina’s die u herkent aan het slotje en kies voor een veilige betaalwijze, zoals een kredietkaart of PayPal.
- Is het aanbod te mooi om waar te zijn, dan is het meestal ook zo. Hoe verleidelijk ook, neem het risico niet om te betalen voor iets dat u nooit zult ontvangen of dat niet overeenkomt met wat u hebt gekocht.
Bent u toch bedrogen?
Bent u slachtoffer van nep-advertenties op sociale media? Meldt het bij ECC België. Het ECC-Net speelt immers een belangrijke rol in het informeren van de nationale controle-autoriteiten die frauduleuze bedrijven opsporen en aanpakken. Zo voorkomen we samen nieuwe slachtoffers!
En is er kans dat u uw geld terugziet? Dat zoeken we graag uit en laten we u weten.
ECC-Net wordt 15 jaar
Ter gelegenheid van de 15e verjaardag van het netwerk van Europese Consumentencentra, zetten de 30 centra van het netwerk elke maand een ander consumententhema in de kijker. Deze maand: oneerlijke advertenties via sociale media. Volgende maand: garantie en herroepingsrecht op onlineaankopen.