Opgepast voor nep-advertenties op sociale media!

Laatst aangepast op 05-12-23.

Facebook, YouTube en andere sociale media zijn snelle en efficiënte kanalen om consumenten te bereiken met onweerstaanbare deals. Niet alleen bedrijven en marketeers maken er gretig gebruik van. Ook malafide bedrijven en fraudeurs lokken consumenten met advertenties en zadelen hen op met ongewenste betalende abonnementen, vissen naar hun persoons- en bankgegevens of verkopen producten van slechte kwaliteit. ECC België geeft tips om deze nep-advertenties te ontmaskeren en problemen te voorkomen.

Het Meldpunt van de FOD Economie ontving in 2022 bijna 52.000 meldingen over misleidende handelspraktijken en oplichting. Een stijging met 8,25% in vergelijking met 2021.

Ook ECC België ontvangt veel klachten van slachtoffers van misleidende handelspraktijken, oplichters en fraudeurs. Op sociale media gaat het meestal over abonnementenvallen en de aankoop van namaakgoederen of goederen die niet bestaan en dus niet geleverd worden.

Consumenten winkelen steeds vaker op sociale media. Verleidelijke video's en foto’s trekken hun aandacht en zetten hun aan tot kopen, zonder zich echt zorgen te maken over wie er achter de advertentie zit.

Bezin voordat u klikt

ECC België wil consumenten aanzetten om even stil te staan voordat ze op de bestelknop klikken als ze op sociale media een aanbod zien dat eigenlijk ‘te mooi is om waar te zijn’.

Karen Ghysels, directeur ECC België zegt hierover: “Het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) heeft de verantwoordelijkheid om consumenten weerbaar te maken en moedigt hen aan voorzichtig te zijn zodat ze niet bedrogen uitkomen. Ze moeten zich realiseren dat advertenties op sociale media soms nep en onbetrouwbaar zijn.”

Tips

  • Doe de WebshopCheck. Met deze tool controleert u of de verkoper en het aanbod betrouwbaar zijn.
  • Maak een screenshot van de advertentie. Zo hebt u bewijs bij problemen.
  • Betaal enkel op beveiligde webpagina’s die u herkent aan het slotje en kies voor een veilige betaalwijze, zoals een kredietkaart of PayPal.
  • Is het aanbod te mooi om waar te zijn, dan is het meestal ook zo. Hoe verleidelijk ook, neem het risico niet om te betalen voor iets dat u nooit zult ontvangen of dat niet overeenkomt met wat u hebt gekocht.

Bent u toch bedrogen?

Bent u slachtoffer van een misleidende of frauduleuze advertentie van een onlineverkoper gevestigd in een ander Europees land? Probeer een oplossing te vinden met de verkoper en/of via uw bank of het gebruikte betaalmiddel. Geen oplossing? Contacteer ECC België. Wij zoeken dan uit of er een kans bestaat dat u uw geld terugziet.

Meld misleidende en frauduleuze praktijken ook bij de Economische Inspectie die hiervoor specifiek bevoegd is.