Vraag van de maand

Ik kocht online een mixer. Nog tijdens de garantieperiode liet die het afweten. De onlineverkoper zegt dat ik de mixer terug moet sturen voor herstel. Maar wie betaalt de verzendkosten?

Wanneer een defect goed onder garantie wordt teruggestuurd, moet de handelaar de redelijke terugzendkosten betalen. Ook in het geval van een online aankoop. De verkoper mag u niet afschepen en doorverwijzen naar de fabrikant.

Iedere consument heeft recht op een wettelijke garantie van twee jaar wanneer hij een goed koopt bij een (online)verkoper in de Europese Unie. De Europese regelgeving stelt dat de verkoper moet instaan voor de garantie (herstelling of omruiling van het defecte goed of zelfs de terugbetaling) en dit zonder kosten voor de koper.

Meestal zal de verkoper u vragen het defecte goed naar hem te sturen zodat hij het defect zelf kan vaststellen en het nodige doen om het te herstellen. 

Sommige verkopers regelen het terugsturen van het defecte goed zelf. In dit geval hoeft u niets te betalen. U moet enkel de procedure die de verkoper u meedeelt, volgen. 

Doet hij dit niet, stuur dan het goed op eigen kosten terug. Is het defect te wijten is aan een non-conformiteit? Dan kunt u de verkoper vragen de verzendkosten terug te betalen. Bewaar dus steeds het betalingsbewijs en opteer voor een veilige verzendingswijze. U bent immers zelf verantwoordelijk voor het terugsturen van het pakket. Als het pakket verloren gaat of beschadigd raakt tijdens het vervoer, dan kunt u dit niet verhalen op de verkoper. 

Probeer steeds op voorhand de verzendkosten te achterhalen. Lijken ze hoog, vraag dan eerst goedkeuring aan de verkoper. 

U richt zich liever tot de fabrikant en niet tot de verkoper? Controleer eerst of de fabrikant een fabrieksgarantie aanbiedt en onder welke voorwaarden. Deze garantie is niet wettelijke verplicht. Fabrikanten zijn vrij om deze al dan niet aan te bieden en onder welke voorwaarden (bv. uitsluiten van bepaalde kosten, of problemen). 

Meer FAQ's