Kopen via Facebook, app of website: u hebt dezelfde rechten

Laatst aangepast op 27-11-19.

We kopen met z’n allen steeds meer online. Niet alleen rechtstreeks in de webshop maar ook op Facebook en Instagram, via onlineplatformen, door een klik op een advertentie in sociale media of via een applicatie (ook in-app-aankopen). We doen dit niet alleen op PC maar ook op onze mobiele toestellen. Hoe zit het met de kleine lettertjes en de addertjes onder het gras op deze kleine schermen?

Informatieverplichting van webshops

E-commerce of m-commerce? Website, sociale media, onlineadvertentie of app? Álle onlineverkopers moeten u, ongeacht het platform of toestel waarmee u koopt, duidelijk informeren over de inhoud en zijn identiteit  vóór u met hen een overeenkomst sluit. Het gaat concreet over:

Plaatsgebrek op Facebookpagina’s, mobiele websites of in onlineadvertenties is geen excuus voor onlineverkopers om deze Europese regels niet na te leven. U hebt altijd het recht te weten wat, waar en tegen welke voorwaarden u koopt. En ook welke uw rechten zijn, bv. het herroepingsrecht van 14 dagen.

Vermeldt de Facebookpagina of de app geen geografisch adres of contactgegevens ? Vertrouw het zaakje dan beter niet want u weet niet bij wie u koopt.

Twee jaar wettelijke garantie

Op alle goederen gekocht voor privégebruik, hebt u twee jaar wettelijke garantie. Ongeacht via welk kanaal u kocht: in de winkel, op een website, via sociale media of een app.

Doe de webshop check

Dankzij het verbod op geoblocking, shoppen we ook met een muisklik bij buitenlandse webshops. Twijfelt u of een webshop betrouwbaar is? Doe dan de ‘Webshop Check’ voordat u op de bestelknop klikt. Zo laat u zich niet vangen door een aanbod dat te mooi is om waar te zijn. En koopt u geen namaak die u misschien duur komt te staan of veiligheidsrisico’s inhoudt.

Een vraag of klacht?

Ondervond u problemen met een Europese webhandelaar en komt u samen niet tot een oplossing? Dien uw klacht in voor gratis hulp en advies.