Opgelet met de misleidende advertenties van LuxStyle op Facebook

Laatst aangepast op 22-12-16.

Hebt u een advertentie op Facebook aangeklikt voor meer informatie over gezichtsmaskers (black head killers) of mascara’s van de firma LuxStyle? Dan loopt u kans om ongevraagde zendingen te ontvangen.

Het netwerk van Europese Consumenten Centra heeft een groot aantal klachten ontvangen van consumenten uit verschillende landen tegen de Deense bedrijven LuxStyle ApS en Lux International Sales ApS. Volgens de klachten registreren de bedrijven al "een bestelling" wanneer consumenten hun contactgegevens invullen op de beginpagina van de webwinkel en voordat de totale prijs wordt getoond. Consumenten verlaten de website, maar ontvangen toch de producten samen met een factuur. LuxStyle stelt dat de consumenten dan verplicht zijn te betalen voor de goederen.

LuxStyle ApS en Lux International Sales ApS voeren aan dat hun handelspraktijken niet in strijd zijn met de wet. Volgens de Deense consumentenombudsman misleiden de bedrijven de consument. Het is namelijk niet duidelijk dat "een bestelling" al wordt geplaatst wanneer de consument alleen zijn contactgegevens invoert zonder dat hij verdergaat met het bestelproces.

IO International Collections

ECC België ontvangt meldingen van consumenten die een nieuwe vraag tot betalen ontvingen van IO International Collections. Er is geen gerechtelijke uitspraak, dus het gaat om een minnelijke invordering. Zonder gerechtelijke uitspraak, kunnen zij u niet verplichten te betalen, noch uw goederen in beslag nemen.

Minnelijke invorderingen zijn in België strikt gereglementeerd. Dit betekent dat elk incassobureau dat invorderingen in België wil doen, moet ingeschreven zijn bij de FOD Economie. Elke aanvraag tot betalen, van een bedrijf dat niet op deze lijst staat, is nietig. Dit bedrijf staat niet ingeschreven op de lijst van de FOD Economie en is dus niet bevoegd om minnelijke invorderingen te doen in België.

Stuur een e-mail naar IO International Collections om deze aanmaning te betwisten met als motief dat zij hiertoe niet bevoegd zijn. Zet ook duidelijk in deze e-mail dat u ook al naar LuxStyle hebt betwist. U moet geen gevolg geven aan verdere mails van IO International Collections. Hou al deze communicatie goed bij!

De Economische Inspectie werd door ons reeds op de hoogte gebracht. 

Deense consumentenombdusman treedt op

De Deense consumentenombudsman heeft aangifte bij de politie gedaan tegen de twee Deense bedrijven voor het verzenden van ongevraagde producten met een verzoek tot betaling. Het proces-verbaal is het resultaat van een samenwerking tussen nationale autoriteiten binnen de EU. Dit onderzoek is momenteel aan de gang. Momenteel zijn alle advertenties van LuxStyle vereldwijd geblokt op Facebook en Instagram.

In de tussentijd probeerde het ECC alsnog individuele klachten op te lossen met LuxStyle. Helaas weigert LuxStyle momenteel verder mee te werken. Bovendien ontvangen consumenten in sommige gevallen het bericht dat er een rechtszaak gestart zal worden. Het ECC is van mening dat het onwaarschijnlijk is dat LuxStyle een rechtszaak zal starten. Dit brengt voor het bedrijf hoge kosten met zich mee en bovendien is er in veel zaken onvoldoende bewijs. Het lijkt dan ook een dreigement te zijn, hoewel we dit niet met zekerheid kunnen zeggen.

Ons advies

Op dit moment lukt het het ECC niet meer om klachten met LuxStyle op te lossen. Er is dus tijdelijk besloten om geen nieuwe klachten meer in behandeling te nemen, totdat duidelijk is of de houding van LuxStyle mogelijk weer verandert in de toekomst. Wij kunnen nieuwe klachten daarom momenteel niet behandelen. Wel kunt u in dat geval zelf nog actie ondernemen.

Wij adviseren u om voor een laatste keer zelf contact op te nemen met LuxStyle door een e-mail te sturen naar [email protected]. U kunt dan schrijven dat u nooit wat dan ook besteld hebt.

Wordt uw klacht niet opgelost?

Stuur dan een mail naar [email protected]. Wij zetten uw naam, voornaam en gegevens dan op een lijst. Mocht LuxStyle zich in de toekomst weer welwillend opstellen, dan zullen wij de klachten alsnog kunnen behandelen. In de tussentijd raden wij u aan om de facturen niet te betalen als u geen bestelling hebt geplaatst. Ook bent u dan niet verplicht om eventuele pakketten op eigen kosten terug te sturen.