Czech Airlines is failliet

Laatst aangepast op 31-03-21.

De Tsjechische luchtvaartmaatschappij Czech Airlines is failliet. Alle vluchten zijn dan ook geannuleerd. Bent u getroffen? Hieronder leest u wat u kunt doen, afhankelijk van hoe u de vliegtickets betaalde.

U betaalde met een kredietkaart

Betaalde u de reservatie met een kredietkaart? Vraag de uitgever van uw kredietkaart om een 'chargeback'. Benadruk dat Czech Airlines de service waarvoor u betaalde niet kan bieden.

Gezien de insolventie van de luchtvaartmaatschappij, is de kans klein dat consumenten hun geld terugkrijgen via de gebruikelijke faillissementsprocedure. Met de chargeback-procedure hebt u meer kans op terugbetaling.

U betaalde op een andere manier

Betaalde u op een andere manier, bv. met een debetkaart of weigert de uitgever van uw kredietkaart de ticketprijs terug te betalen? Dien dan voor 10 mei 2021 schriftelijk, aangetekend en in het Tsjechisch een schuldvordering in bij de Tsjechische rechtbank:

Městský soud v Praze
pracoviště Slezská 9
120 00 Praha 2
Česká republika

U kunt uw claim ook per e-mail sturen naar podatelna@msoud.pha.justice.cz, op voorwaarde dat u een elektronische handtekening hebt.

U kunt hiervoor gebruikmaken van het claimformulier in het Tsjechisch. De Engelse vertaling helpt u bij het invullen.

Helaas is de kans dat u uw geld terugkrijgt bij een faillissement zeer klein.

U boekte een pakketreis

De geannuleerde vluchten werden als deel van een pakketreis geboekt? De reisorganisator is verantwoordelijk voor vervangend vervoer. U hoeft niets extra te betalen.

Reisverzekering

Reisverzekeringen dekken het faillissement van luchtvaartmaatschappijen meestal niet. Dit betekent dat u geen terugbetaling van de ticketprijs of andere schade (bv. hotelreservaties, een alternatieve vlucht) krijgt. Vraag het voor alle zekerheid toch na bij uw verzekeringsmaatschappij.

Meer informatie?

Hebt u hierover nog vragen of komt u er niet uit? Neem dan contact op met onze juristen.