"Dat moet van Europa …"

Laatst aangepast op 10-01-24.

Ik hoorde het pas in een winkel in Mechelen: “Op een cadeaubon moet een datum vermeld staan, dat moet van Europa ... Maar de onze is onbeperkt geldig.”

Het kwam wat over als een verwijt, dat het moet van Europa, Europa met al die regeltjes, dat Europa beslist. Europa is inderdaad alomtegenwoordig in ons dagelijkse leven. Sommigen waarderen dat, anderen minder.

En hoewel het niet klopt dat er regels zijn over de geldigheidsduur van cadeaubonnen, beschermt Europa consumenten en geeft Europa hen rechten. Enkele voorbeelden:

  • De producten die we kopen voldoen aan veiligheids- en gezondheidsnormen. Gaan ze stuk, dan hebben we gedurende 2 jaar recht op garantie.
  • Kopen we iets online? Dan hebben we 14 dagen bedenktijd.
  • Is uw vlucht vertraagd of geannuleerd? De luchtvaartmaatschappij moet een oplossing vinden of u terugbetalen en in sommige situaties vergoeden.
  • Mobiel bellen en surfen, dat doen we overal in Europa aan thuisprijzen.
  • Betalingen, makkelijk en over de grenzen, uiteraard!
  • En nog veel meer!

En is er een probleem, dan zorgt ‘Europa’ voor informatie, advies en hulp dankzij een netwerk van Europese Consumentencentra, van alternatieve geschillenbeslechting en van Economische inspecties die erop toezien dat de regels nageleefd worden.

Waarom? Omdat ‘Europa’ wil dat alle consumenten in Europa met vertrouwen in de interne markt kunnen shoppen. En dat is ook de missie van ons netwerk.

In 2024 heeft België ‘het voor het zeggen’ in Europa. Want van 1 januari tot 30 juni 2024 zit België de Raad van de Europese Unie voor. België kan dus de komende zes maanden de prioriteiten van Europa bepalen.

Interesse om hierover meer te weten? Dat kan hier!

Op welke consumententhema’s legt België de klemtoon? De digitale en groene transitie blijven aan de orde. Zo wil het voorzitterschap het ‘recht op reparatie’ van goederen verder uitbouwen, valse milieuclaims van bedrijven aan banden leggen, de richtlijn ‘alternatieve geschillenbeslechting’ verder herzien en verbeteren en de overstap maken naar digitale labels voor producten. Ook financiële geletterdheid en influencers staan op de focuslijst.

Zes maanden extra Europa in België dus. Geniet van alle events en activiteiten die België organiseert tijdens het voorzitterschap! 

Dat mag van Europa 😊

Het hele team van ECC België wenst u een mooi 2024.

 

Karen Ghysels
ECC Director